Vlissingen-werkstad Vlissingen was eia is meer een werkstad zonder veel historische gran deur. Op de drempel van het millennium kiest De Schelde, inmiddels opgedeeld in een aantal bedrijven onder de noemer 'Koninkijke Schelde Groep' (KSG), voor een betere locatie in Vlissingen-Oost. Dat biedt stedenbouwkundige perspectieven voor Vlissingen, op voorwaarde dat een financiële druk geen blokkade vorm t voor een evenwichtige invulling. Voor de KSG moeten de verplaatsingskosten eruit. Dat leidt tot een vierkante-meterprijs vervuilde grond, die ver boven het voor Walcheren gebruikelijke uitkomt. Daarmee is Vlissingen in last, tenzij hogere overheden - Provincie, Rijk, de Europese Gemeenschap - herstructureringsgelden naar het project kan sluizen. Je moet er toch niet aan denken dat zo'n 45 hectare (KSG-terrein plus het Eiland) 200,— per m: moet gaan kosten nog voordat begonnen kan worden aan schoonmaken en bouwrijp maken. Overigens is de logica om het door De Schelde te verlaten gebied steden-bouwkundig in te vullen sterker dan de Bakkerse uitbreiding van Middelburg in de richting van het Veersemeer. Of er voor beide ontwikkelingen ruimte is, is een vraag voor een hogere bestuurlijke instantie dan de gemeentelijke. En het is waar, niemand kan echt in de toekomst kijken. Wie herinnert zich niet de toekomstvisies van vroegere ruimtelijke ontwikkelingsnota's die Nederland in het jaar 2000 reeds opstuwden tot twintig miljoen inwoners? Zo kun je in de jaren 1998-1999 (en 2000) blijven steggelen over de ontwikkelingen na 2010. Vooralsnog lijken de stadsgewestelijke troefkaarten meer in de Vlissingse inbreidingsplannen dan in de Middelburgse uitbreidings plannen te liggen. Dat valt ook te concluderen uit de nota "Ruimtelijk plan stedelijk gebied Walcheren 2010", waarin ook capaciteit voor na 2010 staat gereserveerd, waarbij Vlissingse locaties en met name het KSG-terrein expliciet worden genoemd. Vrijhaven, Zuiderpieren, Waterveste... Als het aan Bhalotra ligt, dan krijgt Vlissingen op het Scheldeterrein er een schitterende, op het water georiënteerde stadsinbreiding bij. Je kunt hier met recht spreken van een stadsinbreiding, want er wordt geen buitenstedelijk groen landschap geofferd aan stedelijke ambities of demografische noodzaak. Het water moet blijven, in de visie van Ashok Bhalotra. Heel creatief speelt hij in op de noodzaak om industrieel vervuilde grond uit te graven en op te bergen in een heuveldepot, waarop je riante woningen kunt bouwen met een hoog uitzicht over de rivier en de zee. Hij ziet centraal een Dokhaven met museum- en jachthavenfunctie. Op de kop ervan een Vrijhaven met winkelcentrum en recreatief-toeristische all-weather voorzieningen, cafés, kroegjes, restaurants, met een oceaanschip als beeldmerk. Er komen ontsluitingswegen, een parkeergarage, woningen in een 168

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1999 | | pagina 170