ASHOK BHALOTRA prachtige uitspraak van Gandhi: "Laat alle winden uit de hele wereld naar ons toewaaien, maar het mag geen storm worden die ons van ons voetstuk blaast". Je moet ook stevig kunnen staan. Alle ramen open gooien, zodat je alles kunt meenemen wat van belang is. In de opdracht voor de structuurvisie van het stadsgewest Middel burg-Vlissingen heeft Bhalotra die beelden van 'grensbewoner, smokkelaar en bruggenbouwer' ervaren. Twee besturen, twee culturen, vaak met de rug tegen elkaar. In zijn visie moesten ze elkaar ontmoe ten in het niemandsland tussen beide. Het proces en het product waren even belangrijk. Het proces om samen tot één structuurvisie te komen en het product waarmee aan die visie inhoud gegeven werd. Ondanks het positieve resultaat van 1994 lijken de gemeentes weer met de rug tegen elkaar te staan. Middelburg-monumentenstad Sinds meer dan een eeuw wordt het stadsbeeld van Vlissingen beheerst door de scheepswerf 'De Schelde', met koninklijk predikaat. Niet zo fraai als de met keizerskroon getooide Middelburgse Lange Jan, wel zo praktisch. Die 'koninklijke' zorgde en zorgt voor het dagelijks brood van veel Vlissingers. Tamelijk eenzijdig, en het was ook niet altijd koek en ei. Voor de werknemers niet, zeker niet als de economie van het bedrijf hen de straat op dwong, en voor de stad niet, die in haar stedenbouwkundige behoeften en aspiraties ernstig werd belemmerd. Fysieke uitbreidingen op locatie moest de stad ten koste van haar eigen hart voor lief nemen om zichzelf en haar inwoners te vrijwaren voor een economische ramp. Ze had al genoeg rampen in het verleden gekend om niet te zwichten voor een Schelde-pressie. Middelburg heeft de naam van een in 1940 verwoeste stad te zijn, maar Vlissingen is in 1944 drastisch beschoten en heeft meer te leiden gehad van watersnoodrampen en van Franse en Engelse verwoestin gen in eerder eeuwen. Middelburg heeft na de grote brand reeds vanaf 1942 onder Duitse bezetting aan het herstel van zijn 17e eeuwse allure kunnen werken. Een allure die het dankt aan zijn 18e en vooral 19e eeuwse ingeslapen karakter, waardoor het oude patroon nauwe lijks werd aangetast door dynamische stadsvernieuwingen. Slechts een 19e eeuwse, vrijwel vergeefse, economische impuls door het graven van het kanaal en de aanleg van een spoorweg heeft zijn oostelijke stadswallen en fraaie Vlissingse poort doen sneuvelen. Zijn historische burgerlijkheid is na 1942 bevestigd door een renova tie in een kleinburgerlijke stijl, die in overeenstemming was met de ideologie die de Duitse bezetter er op nahield. 1 Zo kon Zeelands hoofdstad gloriëren als monumentenstad, bevestigd in de jaren 70 onder het bewind van de toenmalige burgemeester Wolters en stadsarchitect Snoey. Wat is er tegen om de monumentale directiekamer van een provincie te zijn? 167

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1999 | | pagina 169