MOSSELARIJ IN PHILIPPINE hadden wel zestig vissers in dienst. Een brochure uit 1896 van de "Visschersvereniging" geeft inzicht in het Philippiense mosselbedrijf: "De mannen bevaren de zee en gaan ter mosselvangst. Eenigen gaan met hun vaartuigen 14 dagen weg om de werkzaamheden op de veraf gelegen banken te verrichten, anderen gaan iedere morgen weg om 's avonds met hoog water terug te komen. Zie, er komen reeds enige vrouwen en kinderen aanlopen met zakken en manden beladen, een teken dat het water weldra in de haven zal stroomen. Reeds komen eenige roeiboten aandrijven, tot zinkens toe geladen met mosselen. Verder komen de grootere vaartuigen aan, en in een oogwenk liggen allen aan de palen gemeerd. De mosselbazen zijn reeds op de kade gekomen. De boeren komen met hunne karren en paarden aangereden, roepen de achtergeblevene vrouwen het traditionele: "Bale laaie" balen laden) toe en rijden naar de haven om straks de mosselen naar het station te rijden. Verder ziet men hondenkarren, ezels gespannen voor wagentjes, elders groote karren, waar wel 40 balen mosselen mee vervoerd worden naar Gent of naar Frankrijk, ja, 't is aan de kade zoo vol menschen, paarden en karren, dat het voor kleine kinderen gevaarlijk is, om onder dat alles te loopen." De reders waren de ongekroonde koningen van Philippine. Zij bouw den kasten van huizen aan de markt en de Gentsebreedstraat met marmeren bordjes naast de deur waarop de firmanaam stond en het trotse "Moules parqées et ordinaires en gros et en detail". Mosselmonument Tegenwoordig laten de meeste bezoekers van Philippine de Gentse breedstraat voor wat zij is. En ook de markt wordt niet langer beschouwd als het middelpunt van de plaats, hoewel het een aardig plein is met een muziekkiosk en in de hoek een grote rooms-katho- Middenin het huidige centrum van Philipinne staat het mosselmonu- ment dat op 6 april 1988 werd onthuld door Philipstopman Wisse Dekker. 155

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1999 | | pagina 157