Zeeland: duurzaam
groenblauw en brug met
Vlaanderen
F»7at de tunnel tussen Terneuzen en Ellewoutsdijk onder de Wester-
schelde wordt aangelegd, is nu wel een feit. Die Westerschelde-
tunnel is primair bedoeld om de verbinding tussen Zeeuws-
Vlaanderen en de rest van Zeeland te verbeteren. In plaats van
met de kwetsbare veerboten naar de overkant krijgt men nu de
mogelijkheid om op ieder gewenst moment de Schelde te passe
ren. Via de Liefkenshoektunnel en in Antwerpen via de Kennedy-
tunnel is dat vanzelfsprekend ook mogelijk.
GEORGES ALLAERT
De als interregionaal bedoelde verbinding tussen Terneuzen en
Ellewoutsdijk zal in de praktijk een impact hebben die veel groter
is dan de betekenis voor de eigen regio. Het is een farce om te
denken dat het tunnelverkeer in Midden-Zeeland of in Zeeuws-
Vlaanderen zal stoppen. De regionale verbinding zal ook gevol
gen hebben voor de verbindingen met Vlaanderen. Maar er wor
den ook nieuwe kansen geboden. De nieuwe infrastructuur maakt
het immers mogelijk en wenselijk dat Zeeland en Vlaanderen niet
langer met de rug naar elkaar opereren. De nieuwe tunnel kan
een symbool worden voor de nieuwe ruimtelijke samenwerking.
Als Zeeland en Vlaanderen hun ruimtelijke structuur op elkaar
afstemmen, ontstaat er een situatie waarvan beide regio's als
eikaars complement profijt hebben.
Kwaliteiten van de ruimte
In onze maatschappij vormt 'bezit' nog steeds de sleutel tot de
voldoening van behoeften. De manier om dat bezit te verkrijgen
verdraagt zich vaak niet met een verantwoorde omgang met het
leefmilieu: duurzaam groenblauw is dikwijls geen drijfveer.
Ook bestuurlijk verloopt de integratie van economische en eco
logische ontwikkelingen nog verre van optimaal. Als Zeeland
ervoor kiest om een duurzaam groenblauwe regio te blijven, dan
kan dat echter niet zonder een ruimtelijke taakverdeling waarin
ook Vlaanderen betrokken wordt. Voor het duurzaam omgaan
133