A D E ZWART VLIEGVELD M ZEELAND zijn er subjectieve factoren. Bij Alex de Zwart was het zijn Noord- bevelandse vrouw die hem in eerste instantie naar Zeeland lokte en niet een voordelig kaveltje. Zonder zijn vrouw was deze Hagenees nooit van Heerlen naar Noord-Beveland verhuisd. Daarnaast speelde de vroegere burgemeester van de gemeente Wissenkerke een rol. "Burgemeester Wisse, een vent waar je wat aan had en waar je op kon bouwen." Niet in het minst is De Zwart ook vol lof over de Zeeuwse arbeidsmentaliteit. Maar toch geven de rekensommetjes uiteindelijk de doorslag. Zaken zijn en blijven nu eenmaal zaken. Wie dat vergeet delft zijn eigen graf. Dat geldt in de aluminiumhandel, in de recycling, in de scheep- en luchtvaart en dat geldt ook voor het vliegveld Midden-Zeeland. Dat moet een vliegveldje blijven met genoeg vluchten per jaar om het draaiende te houden, anders gaat het mis. Een aantal mensen zal de ondergang van Midden-Zeeland best toejuichen, liever vandaag dan morgen. Ze hebben alleen maar last van dat gevlieg. Maar een steeds groter deel van het bedrijfsleven bestaat uit multinationals. Zulke bedrijven hebben geen plaats meer voor bazen en specialisten die een paar dagen weg zijn voor een bezoekje aan de Zeeuwse vestiging. Zoiets doe je op een ochtend of op een middag. Met een vliegtuigje dus. Allemaal flauwekul? Dat hangt van de kaders af, waarin men denkt. Een fatsoenlijke start- en landingsbaan is een belangrijk stukje infrastructuur. Voor een ondernemer moet die infrastruc tuur er zijn. Daarvoor hebben ondernemers de steun van de over heid nodig. Alex de Zwart wil nog wel eens roepen dat je als Toen de Zuid- Afrikaanse bisschop Tutu op 2 mei 1998 in Middelburg was voor de ontvangst van een van de Four Freedoms Awards, ontmoette deze ook Alex de Zwart. Alex de Zwart woonde 'in een vroeger leven' in Zuid-Afrika. Als hij kansen ziet om nu in dat land te investeren, zal hij die zeker aangrijpen. 190

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 192