A DE Z WART VLIEGVELD M ZEELAND vluchten van Transal zullen heus wel passen binnen het toe te stane quotum. Je moet er niet te moeilijk over doen. Het gaat niet om Schiphol, of iets wat daar op lijkt. Het wordt een belachelijk verhaal als je het vliegveld Midden-Zeeland wil promoten door te schermen met directe en indirecte werkgelegenheid, internatio nale aansluitingen en veelbelovende spin-off. Bij vliegveld Midden-Zeeland denk je toch meer aan iemand, die met een prikstok het grasveld schoonhoudt en die straks een bezem krijgt om het asfalt of beton te vegen. Het vliegveld Midden-Zeeland heeft geen grote toekomst, maar het heeft wel bestaansrecht. Wanneer het er niet was, zouden we het aan moe ten leggen. Ook al hebben we er last van. We hebben al zoveel aangelegd in Zeeland waar we last van hebben: spoorlijnen, kanalen, tunnels, havens, industrieterreinen en kilometers auto weg. Daar gaan we nog steeds vlot mee door. Het beton en asfalt stromen nog volop. Dan ook maar een beetje op die start- en lan dingsbaan. Want zo'n baan is voor het bedrijfsleven wat men noemt een vestigingsfactor. Zaken zijn zaken Zaken zijn zaken, er zijn weinig mensen, die Alex de Zwart daar nog iets van kunnen leren. Een bedrijf vestigt zich daar waar geld is te verdienen. Het gaat om een facilitair klimaat, belastingen, arbeidskrachten, vervoerskosten, grond- en bouwprijzen. Dat zijn doorslaggevende factoren voor een vestigingskeuze. Natuurlijk Bij vliegveld Midden- Zeeland denk je toch meer aan iemand die met een prikstok het grasveld schoonhoudt en die straks een bezem krijgt om het asfalt te vegen.... 189

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 191