A D E ZWART. VLIEGVELD M ZEELAND
dient men zich te vervoegen op Schiphol of Zaventem. Een lucht
haven Midden-Zeeland, of een Middelburg Airport, zal er nooit
komen. Wie hoopt dat ons vliegveldje ooit plaats zal kunnen
bieden aan vluchten richting zon, heeft meer verstand van lucht
fietsen dan van vliegen. Wie hoopt dat vanaf Midden-Zeeland
ooit transportvliegtuigen de fameuze Zeeuwse producten over
de wereld zullen verspreiden, die zweeft op onbereikbare hoogte.
En wie roept dat we daar toch beducht voor moeten zijn, die heeft
het contact met de aarde verloren. Zoiets is onmogelijk, nooit te
betalen en niet te exploiteren. Gelukkig maar, want met zo'n
vliegveld zou er van Middelburg tot Goes weinig Zeeland over
blijven. In Zeeland is geen plaats voor een dergelijke luchthaven.
Dat is althans de stellige overtuiging van Alex de Zwart, en hij
kan het weten, want in zijn aandelenpakket zit ook een fors
belang in het vliegveld Midden-Zeeland en hij heeft er zijn eigen
luchtvaartmaatschappij Transal. Transal vliegt met kleinere toe
stellen, zoals de Cessna, en kan tot maximaal acht personen per
vlucht vervoeren naar de meeste bestemmingen binnen Europa.
Bij insiders, waaronder we ook actieve tegenstanders mogen reke
nen, staat De Zwart bekend als groot voorstander van aanpassin
gen aan het bestaande vliegveld. Daarbij gaat het om het verleggen
en verlengen van de start- en landingsbaan, het verharden van de
baan en de plaatsing van zogenaamde drempellichten aan de kop
van de baan. "Maar meneer De Zwart, begint dat dan toch niet
een beetje op Zestienhoven te lijken?" De Zwart: "Flauwekul! Die
baan moet vooral verlegd worden om de bezoekers van een cam-
Alex de Zwart en
mr. A.C. de Ru
verwelkomen de
Zuid-Afrikaanse
ambassadeur
Carl Niehaus,
die voor de
Van Randwijklezing
op 25 mei 1998 in
Vlissingen moest zijn.
§|ip -
187