A D E ZWART. VLIEGVELD M ZEELAND dient men zich te vervoegen op Schiphol of Zaventem. Een lucht haven Midden-Zeeland, of een Middelburg Airport, zal er nooit komen. Wie hoopt dat ons vliegveldje ooit plaats zal kunnen bieden aan vluchten richting zon, heeft meer verstand van lucht fietsen dan van vliegen. Wie hoopt dat vanaf Midden-Zeeland ooit transportvliegtuigen de fameuze Zeeuwse producten over de wereld zullen verspreiden, die zweeft op onbereikbare hoogte. En wie roept dat we daar toch beducht voor moeten zijn, die heeft het contact met de aarde verloren. Zoiets is onmogelijk, nooit te betalen en niet te exploiteren. Gelukkig maar, want met zo'n vliegveld zou er van Middelburg tot Goes weinig Zeeland over blijven. In Zeeland is geen plaats voor een dergelijke luchthaven. Dat is althans de stellige overtuiging van Alex de Zwart, en hij kan het weten, want in zijn aandelenpakket zit ook een fors belang in het vliegveld Midden-Zeeland en hij heeft er zijn eigen luchtvaartmaatschappij Transal. Transal vliegt met kleinere toe stellen, zoals de Cessna, en kan tot maximaal acht personen per vlucht vervoeren naar de meeste bestemmingen binnen Europa. Bij insiders, waaronder we ook actieve tegenstanders mogen reke nen, staat De Zwart bekend als groot voorstander van aanpassin gen aan het bestaande vliegveld. Daarbij gaat het om het verleggen en verlengen van de start- en landingsbaan, het verharden van de baan en de plaatsing van zogenaamde drempellichten aan de kop van de baan. "Maar meneer De Zwart, begint dat dan toch niet een beetje op Zestienhoven te lijken?" De Zwart: "Flauwekul! Die baan moet vooral verlegd worden om de bezoekers van een cam- Alex de Zwart en mr. A.C. de Ru verwelkomen de Zuid-Afrikaanse ambassadeur Carl Niehaus, die voor de Van Randwijklezing op 25 mei 1998 in Vlissingen moest zijn. §|ip - 187

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 189