A DE ZWART VLIEGVELD M ZEELAND haven. De Zwart heeft al een mooie plek op het oog. Over de kosten moet nog wel wat gepraat worden. Met havengelden, die per ton bijna soms hoger zijn dan de waarde van de lading, daag je ondernemers uit om eens in een andere haven te gaan kijken. In Antwerpen of Zeebrugge schijnen ze niet zo moeilijk te doen. Behalve de financiën spelen milieuvoorwaarden een rol. De havenautoriteiten, onder aanvoering van de verantwoordelijke gedeputeerde, zien zijn bedrijf best graag komen. Waarom ook niet, de haven is er toch voor om gebruikt te worden. Een pro bleempje is slechts dat een ander deel van diezelfde provinciale overheid, het "Groene Woud", zoals het bij ondernemers heet, in dit geval liever niet heeft dat hij zich in de haven vestigt, want er is geen "geluidsruimte" over. Die beschikbare, genormeerde geluidsruimte wordt weliswaar nog niet volledig benut, maar ze is al wel geheel toebedeeld aan andere bedrijven. Die hebben ruime vergunningen, waarvan ze slechts gedeeltelijk gebruik maken, maar weg is weg, dus is er geen ruimte voor nog een bedrijf. Of het moet iets zijn met donzen dekbedden of andere fluisterzachte handel. "Voor een ondernemer is het niet gemakke lijk om met zo'n overheid te onderhandelen", zegt De Zwart. "Soms heb je het gevoel dat het gewoon tijdverspilling is." Naast Sealake opende burgemeester Spahr van den Hoek van Middelburg op 18 sep tember 1998 het nieu we bedrijfsgebouw van Maral, waarin de recycling van voorna melijk flessendoppen tot aluminium en diverse kunststoffen plaats vindt. Kunnen Zeeuwen vliegen? Kunnen Zeeuwen vliegen? Met moeite, moet gezegd worden. Voor de jaarlijkse zonnebeurt op een Canarisch of Grieks eiland 186

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 188