A DE ZWART VLIEGVELD M ZEELAND
haven. De Zwart heeft al een mooie plek op het oog. Over de
kosten moet nog wel wat gepraat worden. Met havengelden, die
per ton bijna soms hoger zijn dan de waarde van de lading, daag
je ondernemers uit om eens in een andere haven te gaan kijken.
In Antwerpen of Zeebrugge schijnen ze niet zo moeilijk te doen.
Behalve de financiën spelen milieuvoorwaarden een rol. De
havenautoriteiten, onder aanvoering van de verantwoordelijke
gedeputeerde, zien zijn bedrijf best graag komen. Waarom ook
niet, de haven is er toch voor om gebruikt te worden. Een pro
bleempje is slechts dat een ander deel van diezelfde provinciale
overheid, het "Groene Woud", zoals het bij ondernemers heet, in
dit geval liever niet heeft dat hij zich in de haven vestigt, want er
is geen "geluidsruimte" over. Die beschikbare, genormeerde
geluidsruimte wordt weliswaar nog niet volledig benut, maar ze
is al wel geheel toebedeeld aan andere bedrijven. Die hebben
ruime vergunningen, waarvan ze slechts gedeeltelijk gebruik
maken, maar weg is weg, dus is er geen ruimte voor nog een
bedrijf. Of het moet iets zijn met donzen dekbedden of andere
fluisterzachte handel. "Voor een ondernemer is het niet gemakke
lijk om met zo'n overheid te onderhandelen", zegt De Zwart.
"Soms heb je het gevoel dat het gewoon tijdverspilling is."
Naast Sealake opende
burgemeester Spahr
van den Hoek van
Middelburg op 18 sep
tember 1998 het nieu
we bedrijfsgebouw
van Maral, waarin de
recycling van voorna
melijk flessendoppen
tot aluminium en
diverse kunststoffen
plaats vindt.
Kunnen Zeeuwen vliegen?
Kunnen Zeeuwen vliegen? Met moeite, moet gezegd worden.
Voor de jaarlijkse zonnebeurt op een Canarisch of Grieks eiland
186