A DE ZWART VLIEGVELD M ZEELAND Zeeland een doodlopende straat? "Binnenkort rijden we hier allemaal weer in sjeesjes", is de beste samenvatting van zijn kritiek op Zeeland, waar het provinciaal bestuur en de gemeentebesturen zich wat van aan zouden moeten trekken. Als hij het echt zou menen zou hij waarschijnlijk al in de weer zijn met het opstarten van een sjezenfabriek, want als onder nemer is hij kien genoeg om in te spelen op markten die de over heid al of niet bewust creëert. Maar zijn kritiek is gemeend: "De Olau weg, dus ook de NS intercity op de tocht, want wat is nu helemaal het belang van een in Vlissingen doodlopende treinver binding, waar vandaan straks ook geen veerpont meer vertrekt naar Vlaanderen? Het vliegveld Midden-Zeeland moet het blij vend met een grasbaantje doen, waarvan je alleen bij droog weer kan vertrekken. En de havens moeten liever niet teveel gebruikt worden, want al die herrie van dat hijsen past niet binnen de ge luidsruimte". In Alex' zwartste visie zijn er straks zelfs geen sjees jes meer te verkopen, want er moet wel eerst wat verdiend worden. Nu valt dat laatste aan de andere kant nog wel wat mee. Alex de Zwart bewijst dat zelf als geslaagd ondernemer, die vanuit zijn thuisbasis in Kamperland heel wat bedrijven op de been heeft gekregen, ook in Zeeland. Intree en Maral Bij zijn zakelijke successen draait het grotendeels om aluminium, vooral om gebruikt aluminium, dat voor recycling in aanmerking Alex de Zwart voor een hoop schroot: de basis van zijn zake lijke imperium. 183

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 185