HET ZEELAND-BEELD VAN HANS HEEREN
Hans Heeren
schildert in de Absis
van de r.-k. kerk te
Middelburg, 1958
Panorama Veere
olieverf/doek, 1954
(collectie Baljet, Sneek)
1954. Die ochtend is Veere een vage glimlach achter de nevel.
Na de eerste zon treedt de stad voorzichtig in de tijd. De schilder
beklimt de Dom. De kerk van Onze Lieve Vrouw ter Sneeuw is
het huis van de vele laddertjes. De klim vereist omzichtig hande
len. Een hemel vol schreeuwende meeuwen boven, de
Napoleontische hel van afbraak en verval beneden. De schilder
klimt en ziet het Veersche Gat, de kleine eilanden in de stroom, de
ingeklonken stad tussen bastion en toren. Hij schetst, plein air, de
molen van Piet Adriaanse, de tijdvergeten huizen, het water ach
ter de Bierdiek, de aanloop tot de Noordzee en het Belvédère dat
de gedaante van bierhuis heeft aangenomen. In het laatste licht
zoekt hij in den afzink op de tast de laddertjes en vindt de deur
gesloten. Een parallel met de binnengesloten fresco-schilders in
hun zuiderse basilieken? De sleutelbewaarder Geldof-mê-de-ene-
arm brengt morrend uitkomst.
Morgen schildert Hans Heeren vanaf het werfje de Kaai, hoogaar
zen onder zeil, het huis van de schilderes, de donkere doem van
de Dom. Vlakken, kleuren, ordening.
Zo koos hij werkenderwijs positie in Vlissingen bij de gietijzeren
Michiel die, veilig achter zijn hek, naar het perfide Albion staart
en geen oog wil hebben voor het huis van de baronnen Lampsins
die hem het Grote Draaien leerden. Heeren schildert huis en hof,
de pelgrimskerk onder het teken van de Jacobsschelp, de kleine
en de grote werf, de helling der blaffende zeehonden, de due d'al-
ves van het rondeel.
Nog datzelfde jaar gaat hij, in het spoor van Chris van Schagen,
retour. Aan de oever van het Meer van Tiberias situeert hij zijn
Veere en geeft de wonderbaarlijke visvangst in handen van de
apostelen Van Belzen, Meulmeester, Schroevers, De Ridder en
Marijs. Ze krijgen hun gestalte op een druk bekeken Eindhovense
muur. 'Ge doet 't mar goed, schilderke', noteert de latere commis
saris der koningin Van der Harten. Vlakken, kleuren, structuur...
152