HET ZEELAND -BEELD VAN HANS HEEREN Het zijn de gelukkige dagen van voor de oorlog. Zijn vader heeft hem in het T-Fordje gezet. Het zijn kleine ramen, maar het perspectief is wijd. Zien zonder gezien te worden. Op Walcheren lopen de klinkerweggetjes dood, op dijken, op duinen. Soms, als de zon wil branden, lijken ze zonder eind en raken ze verloren aan de zindering boven het water. Daar wordt een paradox gebo ren: een doodlopende weg vindt - hoger en hoger - het leven. Walcheren onder de wielen. Zien is kennen. In Vlissingen worden de schepen gebouwd, in Veere getekend en in Arnemuiden na zwaar weer geteld. In de stad aan de Schelde klinkt de Noordzee, komen en gaan de grote schepen en begint de wijde wereld. De rivier vervloeit er met de zee. De verhalen ruisen: continenten, bonte vlaggen, bonte mensen, het ijs van de Pool en de warme kust van Coromandel. Hans Heeren leert tekenen in de wisseling der dagen, langs het kanaal, aan zee, op het duin en in het hart van Middelburg dat de stad van zijn familie is. 'Een kwestie van motoriek', zegt hij zestig jaren later. 'Je hand reist en kijkt mee, vindt het ritme.' Zo ontstaat een Zeelandbeeld. Het huist, ergens, in de diepte... Westkapelle olieverf/doek, 1986 (atelier, Middelburg) 148

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 150