indien de verkeersintensiteit toeneemt; de viaducten en tunnel zijn al op breedte gebracht van 2x2 rijstroken. De weg ligt grotendeels op de hoogte van het maaiveld; alleen wanneer dat technisch noodzakelijk is komt de weg hoger te liggen. Dit is het geval bij de aansluiting N254 ter hoogte van de Frankrijkweg in Zuid-Beveland; de weg waarop wordt aangeslo ten ligt daar al hoger dan het maaiveld. Alvorens de weg de tun nel induikt nabij de Ellewoutsdijkpolder, komt hij weer hoger te liggen. Hier loopt hij over een zogenaamde 'kanteldijk' van 6 meter hoogte. Deze kanteldijk is een waterkerende dijk die bij een calamiteit moet voorkomen dat de polders aan weerszijden van de tunnel onder water komen te staan. De tunnel werkt namelijk als een communicerend vat! Doordat de weg op maaiveld komt te liggen, passen de lokale wegen zich aan en gaan zij met viaducten over de autoweg heen. Vanuit de visie voor landschappelijke inpassing is dit een goede manier om het verschil in hiërarchie tussen een dynamische auto weg en een rustige plattelands weg weer te geven. In Zeeuws-Vlaanderen kruist de weg de goederenspoorlijn van Dow Chemical. Aanvankelijk ging het wegontwerp er van uit dat de weg over de spoorlijn heen zou gaan. Dit zou betekenen dat de weg hier zo'n 11 meter boven het maaiveld uit zou komen. Omdat dat onacceptabel werd geacht vanuit de beleving van het vlakke landschap, is over deze passage een discussie gestart. Toen bleek dat de wijziging budgetair neutraal was, is het weg- De inlaag van 1887. 125

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 127