E WESTERSCHELDETUNNEL
serveerd, zodat de oplevering van de tunnel gepland staat voor
medio maart 2003.
Het kritieke pad van de uitvoering loopt via de boortunnel. Serni-
kritisch is de realisatie van de wegen inclusief viaducten e.d. op
Zuid-Beveland en in Zeeuws-Vlaanderen. In deze planningen zit
weliswaar iets meer speling, maar er moet niet veel tegenzitten of
ook deze onderdelen van het werk worden bepalend voor het al
of niet halen van de einddatum.
De totale ontwerp- en bouwtijd van 80 maanden (15-07-1996 tot
15-03-2003), onderverdeeld in 16 maanden ten behoeve van ont
werp en voorbereiding bouw, en 64 maanden voor de eigenlijke
bouw, is bijzonder ambitieus en gebaseerd op een tamelijk opti
mistische prognose van de boorsnelheid. Tijdens de uitvoering
zullen alle zeilen bijgezet moeten worden om deze planning ook
te verwezenlijken. Met het project zijn 4000 manjaren gemoeid.
Tijdens de uitvoering werken er gemiddeld 200 man op de bouw
plaats, met pieken van 300 tot 350 man.
Tot slot nog een enkel woord over het benodigde projectbudget.
Per januari 1998 bedraagt dit 1558 miljoen. Deze 1558 miljoen zijn
als volgt opgebouwd:
Bouwkosten :1.339 MF
Projectmanagement en bouworganisatie 30 MF
Onvoorzien, loon- en prijsstijgingen,
kosten voor plariologie, vergunningen
en grondverwerving 189 MF
Totaal :1.558 MF
Plannning van de (inclusief kapitaalsbelasting) :1.574 MF
verschillende hoofd-
activiteiten.
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
Inrichting NV. wetgeving
Ontwerp tunnel en toeritten
Ontwerp wegen en kunstwerken
Inrichten werkterrein Terneuzen
Aanleggen werkhaven Terneuzen
Toerit Terneuzen
Wegen en kunstwerken Zeeuwsch-Vlaanderen
Toerit Borsele
Inrichten werkterrein Borsele
Wegen en kunstwerken Zuid-Beveland
Ontwerp en bouw boormachines
Boorproces
Afwerken tunnel en wegen
Oplevering Westerscheldetunnel
ITI
120