E WESTERSCHELDETUNNEL serveerd, zodat de oplevering van de tunnel gepland staat voor medio maart 2003. Het kritieke pad van de uitvoering loopt via de boortunnel. Serni- kritisch is de realisatie van de wegen inclusief viaducten e.d. op Zuid-Beveland en in Zeeuws-Vlaanderen. In deze planningen zit weliswaar iets meer speling, maar er moet niet veel tegenzitten of ook deze onderdelen van het werk worden bepalend voor het al of niet halen van de einddatum. De totale ontwerp- en bouwtijd van 80 maanden (15-07-1996 tot 15-03-2003), onderverdeeld in 16 maanden ten behoeve van ont werp en voorbereiding bouw, en 64 maanden voor de eigenlijke bouw, is bijzonder ambitieus en gebaseerd op een tamelijk opti mistische prognose van de boorsnelheid. Tijdens de uitvoering zullen alle zeilen bijgezet moeten worden om deze planning ook te verwezenlijken. Met het project zijn 4000 manjaren gemoeid. Tijdens de uitvoering werken er gemiddeld 200 man op de bouw plaats, met pieken van 300 tot 350 man. Tot slot nog een enkel woord over het benodigde projectbudget. Per januari 1998 bedraagt dit 1558 miljoen. Deze 1558 miljoen zijn als volgt opgebouwd: Bouwkosten :1.339 MF Projectmanagement en bouworganisatie 30 MF Onvoorzien, loon- en prijsstijgingen, kosten voor plariologie, vergunningen en grondverwerving 189 MF Totaal :1.558 MF Plannning van de (inclusief kapitaalsbelasting) :1.574 MF verschillende hoofd- activiteiten. 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 Inrichting NV. wetgeving Ontwerp tunnel en toeritten Ontwerp wegen en kunstwerken Inrichten werkterrein Terneuzen Aanleggen werkhaven Terneuzen Toerit Terneuzen Wegen en kunstwerken Zeeuwsch-Vlaanderen Toerit Borsele Inrichten werkterrein Borsele Wegen en kunstwerken Zuid-Beveland Ontwerp en bouw boormachines Boorproces Afwerken tunnel en wegen Oplevering Westerscheldetunnel ITI 120

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 122