Planning en begroting Per 15 juli 1996 is de aannemer begonnen met het uitwerken van het ontwerp en het voorbereiden van de bouw. Deze fase was gepland gedurende 16 maanden, dus tot 15 november 1997. Op die datum moesten de voorbereidingen qua ontwerp, grondverwer ving etcetera zover gevorderd zijn, dat de bouwfase zou kunnen aanvangen. Door een aantal niet voorziene vertragingen is de fei telijke start van de bouwactiviteiten drie weken later begonnen. Deze drie weken zullen tijdens het bouwproces weer worden ingelopen. De bouwactiviteiten zijn gestart bij de zuidelijke inrit in Terneuzen. Deze inrit dient als startschacht voor de tunnelboor machines en zal eind januari 1999 zover gereed moeten zijn, dat de eerste tunnelboormachine kan worden opgesteld. De montage hiervan duurt ongeveer drie maanden, zodat per eind april 1999 het boorproces voor de eerste tunnelbuis (oost) kan beginnen. Het boren van de tweede tunnelbuis start zo'n drie maanden later, dus per eind juli/begin augustus 1999. Rekening houdende met een gemiddelde boorsnelheid van 12 meter per etmaal, opont houd tijdens vakantieperiodes e.d., zal het gehele boorproces onge veer 27 maanden duren. De tweede, westelijke tunnelbuis is in november 2001 gereed. Daarna begint de afbouwfase, waarin onder meer de electrische installaties en diverse veiligheidsvoorzieningen worden aange bracht. Hiervoor is een periode van ongeveer 16 maanden gere- 119

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 121