DE WESTERSCHELDETUNNEL In de tunnel zal via een Closed Circuit TV systeem het verkeer continu worden bewaakt door camera's. Om de 50 meter komen hulpposten, voorzien van een inter cominstallatie, poederblussers en brandslangen. Het blus systeem werkt automatisch: bij het uitnemen van de spuitmond starten de pompen en komt het systeem op werkdruk. Intercom, luidsprekers, telefoonverbindingen en HF systemen zorgen er voor, dat communicatie met de buitenwereld te allen tijde mogelijk blijft. Er worden doelbewust geen sprinkler-installaties toegepast, omdat die onverwachts zouden kunnen starten met blussen, wat bij vloeistofbranden een averechtse uitwerking kan hebben. De tunnelwand wordt bekleed met een speciale hittewerende laag, waardoor bij eventuele brand vernietiging van de eigen lijke draagconstructie wordt voorkomen. De stroomvoorziening is zodanig ontworpen, dat beide tunnel buizen om en om gevoed worden vanuit Zuid-Beveland respec tievelijk Zeeuws-Vlaanderen. In de praktijk betekent dit, dat bij eventuele stroomuitval op een van beide oevers in beide buizen nog de helft van alle systemen normaal in functie blijft. De tunnel wordt voorzien van een rioleringssysteem en pomp- installaties, waarmee lekwater, verloren vloeistoffen, bluswater enz. worden afgevoerd. Eventueel gevaarlijke vloeistoffen kunnen tijdelijk worden geborgen en op alternatieve wijze worden afgevoerd. Afhankelijk van de verkeersintensiteit kan met variabele snelheidsbeperkingen worden gewerkt. Uitsluitend personen auto's mogen in de tunnel beide rijstroken benutten; al het overige verkeer wordt verplicht rechts te houden. Er is gekozen voor een kabelkanaal onder het rijdek dat volledig van de verkeersbuis gescheiden is en waarin alle voorzieningen voor het tunnelbedrijf zijn ondergebracht. Hierdoor ontstaan bij eventuele storingen in de aangebrachte systemen geen onveilige situaties voor het verkeer. De tunnelverlichting zal deels rechtstreeks worden gevoed via de netstroom en deels via een tijdelijke stroominstallatie, zodat een minimale verlichting te allen tijde gewaarborgd is. Correctief Alle hiervoor genoemde maatregelen garanderen natuurlijk niet dat er nooit iets kan gebeuren. Daarom wordt op eventualiteiten geanticipeerd door de volgende maatregelen: In alle ruimtes van de tunnel en het bedieningsgebouw komen branddetectie-systemen. 117

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 119