DE WESTERSCHELDETUNNEL Het moge duidelijk zijn, dat alles er voor pleit om met de veilig heidsfilosofie voor welk project dan ook, zo hoog mogelijk in deze keten in te grijpen. Het spreekwoord zegt het immers al: 'Voor komen is beter dan genezen'. Vanuit deze filosofie worden voor het Westerscheldetunnelproject onder meer de volgende veilig heidsmaatregelen getroffen: Pro-actief Het besluit om een tunnel over de totale breedte van de Westerschelde aan te leggen. Het gebruik van de tunnel introduceert weliswaar een zeker risico, maar door de opheffing van de veren vindt een grotere risico-reductie plaats, omdat slechtweer condities tot het verleden gaan behoren en de steeds drukker wordende scheepvaart op de Westerschelde wordt gemeden. Het besluit om twee tunnelbuizen aan te leggen met elk één rijrichting. Dit is een zeer fundamentele keuze, waardoor frontale botsingen in de tunnel praktisch onmogelijk zijn. Voor de bijzondere situatie, dat in één buis onderhoud wordt verricht en er wel tweerichtingsverkeer plaatsvindt, worden uitgebreide extra maatregelen genomen. Het verbod voor tankauto's met LPG en zwaar toxische materialen om van de tunnel gebruik te maken. De keuze voor het "duurzaam veilig"-principe op de toeleidende wegen. In tegenstelling tot het gebruikelijke principe van de twee- strooksweg zal het hier straks voor automobilisten niet mogelijk zijn op de andere weghelft te komen. Daardoor zullen frontale botsingen op de toeleidende wegen vrijwel onmogelijk zijn. Preventief De bekleding van de tunnelwanden zal in de overgangszone (entree) worden uitgevoerd in een reflecterend materiaal om de zichtbaarheid in de tunnel te vergroten. Nabij de ingangen zal extra verlichting worden aangebracht om "het zwarte gat" effect te verkleinen. In de tunnel wordt een omkeerbare langsventilatie aangebracht voor het verdrijven van rookgassen. Per tunnelbuis wordt een onafhankelijk systeem aangebracht om koolmonoxyde te meten. Ook wordt een zichtmetings systeem geïnstalleerd. Vóór de ingang van de tunnel vindt een hoogtedetectie plaats. Is een voertuig te hoog voor de tunnel, dan wordt dit aangege ven door een rood stoplicht. 116

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 118