toerit noord DE WESTERSCHEIDETUNNEI Het graven van diepwanden voor de aanleg van de tunnel inrit bij Terneuzen. (Foto: Charles Strijd) Tunnelinrit Noord. (Illustratie: Visucom, Vorm Visie) zijde. Het inritgedeelte wordt hier gerealiseerd met een pneuma tisch af te zinken caisson van 25 x 35 m2 tot circa twintig meter onder NAP. Dit caisson wordt op het maaiveld gebouwd. Aan de onderkant wordt het caisson voorzien van een snijrand. Vervolgens wordt de grond van binnenuit ontgraven, zodat de constructie door zijn eigen gewicht de grond inzakt. Door aan de bovenzijde de constructie op te bouwen en aan de onderzijde te ontgraven, komt het gehele caisson uitein delijk op de gewenste diepte. Het overige gedeelte van de toerit wordt uitgevoerd als een open inrit. Het pneumatisch caisson dient als ontvangst schacht voor de tunnelboor machines. De tunnelinstallaties Bij installaties moet gedacht worden aan verlichting, pom pen, ventilatie, communicatie apparatuur, brandblusinstalla- ties, verkeerssignalerings- en geleidingssystemen en installa ties voor energievoorziening. Hierover valt het volgende op te merken: gesloten uitrit open inrit caisson diepwand damwand 25 ml 43 m ophoging dich'tblok 160 m ,-open bak -20.70 m 6.50 m 112

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 114