principe constructie dwarsverbinding DE WESTERSCHEIDETUNNE Als de boormachine naar voren schuift, ontstaat rondom de tun- nelringen die vrijkomen achter de machine een spleet van onge veer de dikte van de wand van de boormachine (circa 15 cm). Deze wordt continu rondom volgeperst met een zogenoemde groutinjectie; in principe niets anders dan een vulmiddel bestaande uit een zand/cement-mengsel. Het boorproces wordt met veel meet- en regelapparatuur continu bewaakt via een controlekamer, die de tunnelboormachine als het ware achter zich aantrekt op een volgtrein. Op die trein bevinden zich verder noodzakelijke voorzieningen als pompinstallaties en tussenopslagplaatsen voor de betonelementen. Inclusief het boor- schild is de volgtrein 180 meter lang. De tunnelbuizen worden onderin voorzien van een kabelkanaal. De overige ruimte onder het toekomstige asfalt wordt opgevuld met een zand/cement-mengsel. Het plaatsen van de kanaal elementen en het aanbrengen van de aanvulling vinden direct achter de boormachine plaats en lopen gelijk op met de voort gang van het boorproces. Voor het maken van de dwarsverbindingen tussen beide tunnel buizen zal gebruik worden gemaakt van de vriestechniek. Dit werkt in principe als volgt: Tijdens de realisatie van de tunnel worden, daar waar dwarsver bindingen zijn gedacht, speciale stalen tunnelelementen toegepast. Constructieprincipe van de dwars verbindingen. (Illustratie: Visucom, Vorm Visie) bevriezingslans sluitsteen 110

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 112