principe constructie dwarsverbinding
DE WESTERSCHEIDETUNNE
Als de boormachine naar voren schuift, ontstaat rondom de tun-
nelringen die vrijkomen achter de machine een spleet van onge
veer de dikte van de wand van de boormachine (circa 15 cm).
Deze wordt continu rondom volgeperst met een zogenoemde
groutinjectie; in principe niets anders dan een vulmiddel bestaande
uit een zand/cement-mengsel.
Het boorproces wordt met veel meet- en regelapparatuur continu
bewaakt via een controlekamer, die de tunnelboormachine als het
ware achter zich aantrekt op een volgtrein. Op die trein bevinden
zich verder noodzakelijke voorzieningen als pompinstallaties en
tussenopslagplaatsen voor de betonelementen. Inclusief het boor-
schild is de volgtrein 180 meter lang.
De tunnelbuizen worden onderin voorzien van een kabelkanaal.
De overige ruimte onder het toekomstige asfalt wordt opgevuld
met een zand/cement-mengsel. Het plaatsen van de kanaal
elementen en het aanbrengen van de aanvulling vinden direct
achter de boormachine plaats en lopen gelijk op met de voort
gang van het boorproces.
Voor het maken van de dwarsverbindingen tussen beide tunnel
buizen zal gebruik worden gemaakt van de vriestechniek.
Dit werkt in principe als volgt:
Tijdens de realisatie van de tunnel worden, daar waar dwarsver
bindingen zijn gedacht, speciale stalen tunnelelementen toegepast.
Constructieprincipe
van de dwars
verbindingen.
(Illustratie: Visucom,
Vorm Visie)
bevriezingslans sluitsteen
110