DE WESTERSCHELDETUNNEL Het tolplein Het tolplein komt te liggen op circa vijf kilometer van de tun nelingang op Zuid-Beveland. Over de inrichting van het tolplein met bijkomende voorzieningen zijn er op dit moment (medio 1998) nog geen afgeronde ideeën. Wel moeten alle inrichtingsva rianten voldoen aan een aantal randvoorwaarden qua techniek, landschap, voorzieningen en milieu. Voor een goede verkeersafwikkeling moeten (tenminste) drie tolstraten per rijrichting beschikbaar zijn, waarbij (vooralsnog) wordt uitgegaan van een verkeersintensiteit van 6000 motorvoer tuigen per etmaal per rijrichting, met een vrachtwagenpercentage van 15%. Belangrijk is verder, dat alle verkeer door de tolvoor- ziening wordt geleid en sluipverkeer wordt voorkomen. Met betrekking tot het landschap is in opdracht van Rijkswater staat een landschapsvisie (maart 1997) opgesteld. Daarin staan randvoorwaarden voor de landschappelijke inpassing van het totale tracé. Deze gelden ook voor de inpassing van het tolplein. Zie hiervoor het artikel van Maaike Bos, elders in ZL. Aan het tolplein is voorts een aantal voorzieningen gekoppeld, die gedeeltelijk weggebonden zijn. Bij deze voorzieningen kan (onder andere) gedacht worden aan: een tolheffingsinrichting via loketten of elektronisch busstations een carpoolplaats een wegrestaurant voorzieningen t.b.v. onderhoud bedrijfswoningen een benzinestation een parkeerplaats met fietsenstalling Er wordt nog nagedacht over andere mogelijkheden en over de uiteindelijke functie van deze voorzieningen. Bij milieu-eisen moet gedacht worden aan akoestische effecten en de relatie met andere ruimtelijke ontwikkelingen in de buurt van het tolplein. De komende tijd zal nader aandacht worden besteed aan het ontwerp van het tolplein. De tunnel Het tracégedeelte onder de Westerschelde wordt volledig als boortunnel uitgevoerd. Het totale tunnelgedeelte bestaat, behalve 106

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 108