Totale projectorganisatie DE WESTERSCHE LDE TUNNEL De belangrijkste reden om het initiatief over te nemen van de Provincie was dat de Rijksoverheid beter in staat is om de finan ciële risico's te dragen en, anders dan de private financiers, min der hoge eisen stelt aan het rendement. De Tweede Kamer heeft dit kabinetsbesluit op 27 juni 1996 bekrachtigd. Een dag later, op 28 juni 1996, heeft de Minister van Verkeer Waterstaat, namens de NV Westerscheldetunnel - in - oprichting, een contract gesloten met de Kombinatie Middelplaat Westerschelde voor het ontwerp, de bouw en het tienjarig onder houd van de tunnel. Per 15 juli 1996 is het contract in werking getreden; 80 maanden later - per 15 maart 2003 - moet de oever verbinding voor het verkeer kunnen worden opengesteld. Het contract met KMW is gebaseerd op het Design Build con cept. Dit betekent dat de verantwoordelijkheid voor het ontwerp, de bouw en het boorproces geheel bij de aannemer ligt, met uit zondering van schade door extreme risico's als aardbevingen en dergelijke. De organisatie Een belangrijk onderdeel van het kabinetsbesluit is de oprichting van een Naamloze Vennootschap met als taak de aanleg en exploitatie van de Westerscheldetunnel. Het Rijk en de Provincie Zeeland zijn de aandeelhouders. Het Rijk participeert met onge veer 95% en de Provincie met de resterende circa 5%. Het kapitaal dat ze beide investeren zal in 30 jaar in de vorm van rente en De projectorganisatie. directie NV-WST 102

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 104