Het tracé van de
esterscheldetunnel.
(Illustratie:
Rijkswaterstaat
Directie Zeeland)
vaardbare oplossing koos de Provincie voor de geboorde tunnel
variant van de "Kombinatie Middelplaat Westerschelde" (KMW)
bestaande uit:
BAM infrabouw bv te Bunnik; Heijmans NV te Rosmalen;
Voormolen bouw bv te Rotterdam; Franki NV te Luik, België;
Philipp Holzmann AG te Frankfurt, Duitsland; Wayss Freytag
AG te Frankfurt, eveneens Duitsland.
Deze oplossing bleek echter financieel niet haalbaar, zodat de
Provincie moest omzien naar bezuinigingsmaatregelen. Dit resul
teerde in een kleinere boordiameter en besparingen op tunnelin-
richting, tunnelinstallaties en hittewerende bekleding. Ondanks
hernieuwde aanbiedingen van de KMW in 1994 en 1995 op basis
van het nogal fors afgeslankte ontwerp, leek de financiering een
probleem te worden. Private financiers stelden met het oog op de
mogelijke risico's zulke zware eisen, dat de Provincie toch weer
een verloren race leek te hebben gelopen. De regering kwam toen
voor de keus om het financieringsprobleem op te lossen, of con
form de huidige situatie een forse jaarlijkse bijdrage aan de
exploitatie van de veren te blijven leveren. Door de aanleg van
een tunnel is het Rijk op lange termijn financieel voordeliger uit
dan bij voortzetting van de pontveren. Immers, bij handhaving
van de pontveren over de Westerschelde zou het Rijk tot in lengte
van dagen ieder jaar voor de bijdarge in de exploitatiekosten moe
ten opdraaien. Nu is te voorzien, dat 30 jaar na ingebruikname
van de tunnel de kosten voor het Rijk aanzienlijk zullen teruglopen,
omdat de aanlegkosten dan
zijn terugbetaald en er nog
slechts beheer- en onderhouds
kosten resteren. Deze afweging
leidde tot het besluit van de
Ministerraad van 29 september
1995 tot realisatie van de
Westerscheldetunnel met toe-
leidende wegen. Daarbij werd
vastgelegd dat alle rechten en
plichten van de Provincie aan
het Rijk worden overgedragen.
De Rijksoverheid zal op haar
beurt bij wet een NV Exploi
tatiemaatschappij oprichten,
waarin de Provincie Zeeland
deelneemt. Deze NV zal de
Westerscheldetunnel bekostigen,
realiseren en exploiteren voor
een periode van 30 jaar.
101