Het tracé van de esterscheldetunnel. (Illustratie: Rijkswaterstaat Directie Zeeland) vaardbare oplossing koos de Provincie voor de geboorde tunnel variant van de "Kombinatie Middelplaat Westerschelde" (KMW) bestaande uit: BAM infrabouw bv te Bunnik; Heijmans NV te Rosmalen; Voormolen bouw bv te Rotterdam; Franki NV te Luik, België; Philipp Holzmann AG te Frankfurt, Duitsland; Wayss Freytag AG te Frankfurt, eveneens Duitsland. Deze oplossing bleek echter financieel niet haalbaar, zodat de Provincie moest omzien naar bezuinigingsmaatregelen. Dit resul teerde in een kleinere boordiameter en besparingen op tunnelin- richting, tunnelinstallaties en hittewerende bekleding. Ondanks hernieuwde aanbiedingen van de KMW in 1994 en 1995 op basis van het nogal fors afgeslankte ontwerp, leek de financiering een probleem te worden. Private financiers stelden met het oog op de mogelijke risico's zulke zware eisen, dat de Provincie toch weer een verloren race leek te hebben gelopen. De regering kwam toen voor de keus om het financieringsprobleem op te lossen, of con form de huidige situatie een forse jaarlijkse bijdrage aan de exploitatie van de veren te blijven leveren. Door de aanleg van een tunnel is het Rijk op lange termijn financieel voordeliger uit dan bij voortzetting van de pontveren. Immers, bij handhaving van de pontveren over de Westerschelde zou het Rijk tot in lengte van dagen ieder jaar voor de bijdarge in de exploitatiekosten moe ten opdraaien. Nu is te voorzien, dat 30 jaar na ingebruikname van de tunnel de kosten voor het Rijk aanzienlijk zullen teruglopen, omdat de aanlegkosten dan zijn terugbetaald en er nog slechts beheer- en onderhouds kosten resteren. Deze afweging leidde tot het besluit van de Ministerraad van 29 september 1995 tot realisatie van de Westerscheldetunnel met toe- leidende wegen. Daarbij werd vastgelegd dat alle rechten en plichten van de Provincie aan het Rijk worden overgedragen. De Rijksoverheid zal op haar beurt bij wet een NV Exploi tatiemaatschappij oprichten, waarin de Provincie Zeeland deelneemt. Deze NV zal de Westerscheldetunnel bekostigen, realiseren en exploiteren voor een periode van 30 jaar. 101

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 103