WESTER.SCHELDETUNNEL binding ter hoogte van de huidige veerverbinding Kruiningen- Perkpolder. Dit plan, met een afgezonken tunnel onder de hoofd vaargeul, een kunstmatig eiland op de ondiepe platen van Ossenisse en een lrairgbrug over de nevenvaargeul, is toentertijd vrij ver uitgewerkt, maar heeft het met name om budgettaire redenen nooit gehaald. Ontwerp voor een brug-tunnel combinatie. (Illustratie: Bouwdienst Rijkswaterstaat) Eind jaren tachtig komt de discussie opnieuw op gang op basis van nieuwe ideeën van de Provincie over tracé-keuze en financie ring. Men denkt dan aan een ligging tussen beide huidige veer- verbindingen, zodat die veren kunnen vervallen. Voor de finan ciering wordt dan gedacht aan de private markt. Uit diverse tracés wordt uiteindelijk in 1991 gekozen voor het tracé, dat loopt van Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen naar Ellewoutsdijk op Zuid-Beveland. Het oorspronkelijke ontwerp uit die jaren voorziet in een afge zonken tunnel onder de zuidelijke hoofdvaargeul (de Pas van Terneuzen), een dam over de droogvallende Middelplaat en een hangbrug over de noordelijke nevenvaargeul (de Everingen). In augustus 1991 startte de Provincie een Europese aanbestedings procedure, waarbij gegadigden werden opgeroepen om een basis ontwerp te maken en een prijsaanbieding te doen voor een verde re uitwerking daarvan, alsmede voor de bouw en het aansluitend tienjarig onderhoud van de verbinding. Hierop meldden zich zeven gegadigden. Na een eerste selectie van vier door de Provincie, kregen uiteindelijk twee gegadigden de kans om een basisontwerp te maken en een prijsaanbieding te doen. Eind december 1992 lag er van die twee een aanbieding voor een gecombineerde brug/tunnel oplossing. Daarnaast boden ze alle bei als variant een volledig geboorde tunnel aan. Als meest aan- 100

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 102