WESTER.SCHELDETUNNEL
binding ter hoogte van de huidige veerverbinding Kruiningen-
Perkpolder. Dit plan, met een afgezonken tunnel onder de hoofd
vaargeul, een kunstmatig eiland op de ondiepe platen van
Ossenisse en een lrairgbrug over de nevenvaargeul, is toentertijd
vrij ver uitgewerkt, maar heeft het met name om budgettaire
redenen nooit gehaald.
Ontwerp voor
een brug-tunnel
combinatie.
(Illustratie: Bouwdienst
Rijkswaterstaat)
Eind jaren tachtig komt de discussie opnieuw op gang op basis
van nieuwe ideeën van de Provincie over tracé-keuze en financie
ring. Men denkt dan aan een ligging tussen beide huidige veer-
verbindingen, zodat die veren kunnen vervallen. Voor de finan
ciering wordt dan gedacht aan de private markt.
Uit diverse tracés wordt uiteindelijk in 1991 gekozen voor het
tracé, dat loopt van Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen naar
Ellewoutsdijk op Zuid-Beveland.
Het oorspronkelijke ontwerp uit die jaren voorziet in een afge
zonken tunnel onder de zuidelijke hoofdvaargeul (de Pas van
Terneuzen), een dam over de droogvallende Middelplaat en een
hangbrug over de noordelijke nevenvaargeul (de Everingen).
In augustus 1991 startte de Provincie een Europese aanbestedings
procedure, waarbij gegadigden werden opgeroepen om een basis
ontwerp te maken en een prijsaanbieding te doen voor een verde
re uitwerking daarvan, alsmede voor de bouw en het aansluitend
tienjarig onderhoud van de verbinding. Hierop meldden zich
zeven gegadigden. Na een eerste selectie van vier door de
Provincie, kregen uiteindelijk twee gegadigden de kans om een
basisontwerp te maken en een prijsaanbieding te doen.
Eind december 1992 lag er van die twee een aanbieding voor een
gecombineerde brug/tunnel oplossing. Daarnaast boden ze alle
bei als variant een volledig geboorde tunnel aan. Als meest aan-
100