78 het beeldverhaal. Het is een coproductie van Willem Meijer en Arthur Scheijde, bei den ruimschoots bekend met (Zeeuwse) oorlogsgeschiedenis en de kunst van het illustreren. Het boek is te verkrijgen met een slappe of harde kaft en ook in een beduidend duurdere luxe, gelimiteerde editie. Bovendien zijn er Engelse en Duitse vertalingen. De verschijning er van hangt natuurlijk samen met het herdenkingsjaar. Het stripboek is een lastig me dium. Alles is mogelijk, the sky is the limit, maar juist daardoor ontstaat het risico dat het on geloofwaardig wordt. Niettemin zijn veel striptekenaars erin ge slaagd hun series literaire allure te geven. Denk aan Kuifje en Asterix. Het stripboek is een zeer uitgebreid verschijnsel; zoek maar eens in Wikipedia onder het lemma stripverhaal. Zeker bij grote series (zoals Kuifje en strips van Walt Disney) is duidelijk een ontwikke ling waar te nemen. De eerste verhalen uit een serie ogen meestal simpeler dan de nieuwste; zowel de tekenkunst als de op gevoerde personages maken duidelijk een ontwikkeling door. Dit eerste stripboek van Meijer en Scheijde maakt toch wel direct een volwassen indruk. De illustraties zijn niet al te gedetailleerd, soms zelfs schets matig, maar niettemin behoorlijk overtui gend; de kleuren zijn mooi gedekt gehou den, als in een flashback, met waar nodig enkele kleuren voor de knaleffecten. Het oorlogsmaterieel, zoals tanks, vliegtuigen, amfibievoertuigen, jeeps en motorfietsen, is fraai getekend. De vogelvluchtplaatjes zijn zeer sterk. Alles oogt realistisch zonder detaillistisch te worden. Het verhaal rond de scherpschutter is ver zonnen maar vormt een goede kapstok om aspecten van de bevrijding van Zeeland te vertellen en in beeld te brengen. Het is nergens onwaarschijnlijk en dat past goed bij een serieus onderwerp als de Slag om de Schelde. Er zijn voldoende ingrediënten in het verhaal gestopt om een gevarieerd publiek te boeien. Zo is er naast oorlogsleed en spanning ook ruimte voor een liefdesrelatie en een creatieve ontknoping inzake de scherpschutter. In stripboeken lijkt de tekst een ondergeschikte rol te spelen, maar niets is minder waar. Het is belangrijk maar moeilijk om in de ballonnetjes compacte teksten te schrijven die én leuk én informatief zijn. Bovendien wordt er buiten de ballonnetjes met tekst gewerkt door geluiden te suggereren die het beeld versterken. Ik noem dat het Vroooaamm-effect. In De scherpschutter is dit niet altijd even sterk. In de ballonnetjes wordt een al te keurige tekst gebruikt; het is soms onnatuurlijk en stijfjes. Zo zegt bijvoorbeeld de fotograaf: "Dat is ook een mooi kiekje" en roept een commandant: "Erop af!" Dat klinkt een beetje als pad- vinderstaal uit de jaren vijftig. Oorlogstaal klinkt anders. Het is te braaf. De 'geluiden' zijn wat beter, maar een kus die als geluid smmmmmmmak! krijgt en ontploffingen zoals boem, kabam en plons zijn te week en een spannend verhaal onwaardig. Ge lukkig ontbreken "VROOOAMMM..." en "SWOOOOOOSH!" niet en dat maakt het weer goed. Na afloop van het beeldverhaal wordt in vijf 'dossiers' interessante informatie verschaft De. sck&ipscbutttAi De Slag om de Scheïöté WALCHEREN

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2019 | | pagina 80