Bijeenkomsten
H<W
50
De Koude Oorlog
Op woensdag 20 maart hield Dan de
Bruijn, werkzaam bij de Veiligheidsregio
Zeeland, voor zestig aanwezigen een boei
ende lezing over de Koude Oorlog (1945
1991). In deze oorlog was sprake van een
gewapende vrede tussen de kapitalistisohe
en communistische landen. De kapitalisti-
Dan de Bruijn. (foto Ida Doorenweerd)
sche landen, met de Verenigde Staten als
aanvoerder, stonden tegenover de commu
nistische met de Sovjet-Unie als leider.
In 1949 werd de Noord-Atlantische Ver
dragsorganisatie (NAVO) opgerioht, waarin
de Verenigde Staten met de kapitalistisohe
landen in Europa afspraken elkaar militair
te steunen bij een aanval op een van de
lidstaten. Zes jaar later richtte de Sovjet
Unie als tegenhanger van de NAVO het
Warschaupact op.
De hoogoplopende spanningen tussen de
twee machtsblokken gingen niet aan ons
land voorbij. Ook Nederland nam een aan
tal maatregelen.
Korps Luchtwachtdienst. Een van die
maatregelen was de oprichting van het
Korps Luchtwachtdienst (KLD) in 1950. Het
was zijn taak vijandelijke vliegtuigen die in
het Nederlandse luchtruim tot een hoogte
van 5.000 voet (1.500 meter) vlogen, te
signaleren en te melden. In die tijd lukte
het met de bestaande radar niet laag over
komende vliegtuigen te signaleren.
Een net van 276 luchtwachtposten lag
over Nederland verspreid. Ze waren te
onderscheiden in: posten op bestaande
gebouwen, zoals torens, molens en in
dustriële gebouwen, en posten op torens
die daarvoor speciaal gebouwd werden.
De speciaal gebouwde torens waren door
de Genie ontworpen en werden door N.V.
Raatbouw gefabriceerd. Ze bestonden uit
betonnen elementen waarvan in snel tem
po een toren kon worden gebouwd.
Een luchtwachtpost werd bezet door twee
man, waarvan er een door middel van een
koptelefoon met mondmicrofoon constant
met de andere posten en de centrale in
verbinding stond. De luchtwachters be
schikten over een instrument waarop een
landkaart was aangebracht van de om
geving met daarop alle oriëntatiepunten
in het terrein. De kaart werd door cirkels
en graden verdeeld. Aan de poot was een
roterend statief met een verrekijker, vizier
en aanwijsarm gemonteerd. Wanneer door
de luchtwachters een vliegtuig door de
kijker werd gevolgd, kon de verbindings
man op de kaart de gegevens aflezen en
doorgeven. Een luchtwachtpost stond in
contact met twee of drie andere posten in