Bij dit nummer
H<W
2
Wie rond 1500 door de havenbuurten van
Arnemuiden, Middelburg, Veere of Vlissin-
gen wandelde moet zich hebben verbaasd
over de vele talen die daar gesproken
werden. Hier passagierden matrozen,
kooplieden en vrachtvaarders uit landen
als Spanje, Portugal, Engeland, Schotland,
Duitsland, Frankrijk, Italië. Hun schepen la
gen op de toenmaals beroemde Walcherse
rede, een natuurlijke baai waar zeesche
pen in de luwte voor anker konden gaan.
Deze rede lag ten oosten van Arnemuiden
waar later de Middelburgsche Polder en
de Nieuwerkerkepolder werden aangelegd
en waar nu de snelweg A58 doorheen
loopt. Zouden automobilisten die daar met
een vaartje van 130 kilometer overheen
denderen weten dat dit ooit het maritieme
middelpunt van Europa was? Een groot
deel van de export uit Antwerpen en Brug
ge liep in die tijd via de Walcherse rede
waar de goederen werden overgeladen
op grote zeeschepen. Ook de Hollandse
steden gebruikten de Walcherse havenste
den als uitvoerhaven voor goederen naar
Zuid-Europa. Walcheren was voor de Lage
Landen een venster op Europa.
Met de Europese verkiezingen van 23 mei
nog vers in het geheugen kan gesteld wor
den dat Walcheren een Europees bolwerk
is. Hier kunnen sporen van tweeduizend
jaar geschiedenis met de rest van Europa
worden gevonden. Romeinen, Vikingen,
Vlamingen, Spanjaarden, Fransen en Duit
sers kwamen hier als indringers. Schotten
en Engelsen als handelaars. In de laatste
twee eeuwen vinden badgasten van overal
vandaan de Walcherse kust om zich te
ontspannen. Al die vreemdelingen brach
ten hun eigen gewoontes mee en soms
bouwden ze versterkingen, pakhuizen of
vakantievilla's. De versterkingen zijn nog
altijd te vinden in de vorm van vluchtbur-
gen, vliedbergen, stedelijke vestingwerken
en restanten van de Atlantikwall. De grote,
ronde vluchtburgen van Middelburg, Dom
burg en Souburg die in de negende eeuw
werden opgeworpen hebben gediend om
invallen van de Noormannen te weerstaan.
Waarschijnlijk hebben de Denen de bouw
van dergelijke burgen gekopieerd uit onze
streken. Je zou dus met recht kunnen stel
len dat de positieve instelling van de Wal-
chenaren ten opzichte van Europa diepe
wortels heeft.
De combinatie Walcheren en Europa is
vaak een thema in geschiedenisboeken en
ook in De Wete staan nu en dan bijdragen
met een Europees tintje. Het volgende
nummer, dat in oktober 2019 verschijnt,
is zelfs helemaal gewijd aan de rol die
Walcheren heeft gespeeld in de strijd voor
de vrijheid van Europa. In dit nummer be
schrijft Piet Schop de organisatie van de
internationale Scheldebekerzwemwedstrijd
in Vlissingen in 1939. Jan Moekotte onder
zocht hoe in de jaren zestig in Vlissingen
de opzet van een Japanse autofabriek
mislukte. De geheimen van een Westkap-
pels mannenpak worden door Leo Faase
ontrafeld in de rubriek 'Walcherse Weelde'.
Frans van den Driest doet verslag van een
zeer interessante lezing over de Koude
Oorlog en een lezing over het avontuurlijke
leven van de kaartenmaker Cornelis
Goliath. Genoeg stof tot overdenken dat
Walcheren deel is van een groter gebied
dat Europa heet. Mocht u dit jaar ergens
buiten Walcheren met vakantie gaan, dan
hoopt de redactie dat De Wete met u mee
reist.
De redactie