Nieuwe uitgaven
31
'k heleze
vuil te zetten. Zo zouden we allemaal met
ons erfgoed om moeten gaan.
Mannenpak: nu te zien in het Zeeuws Mu
seum.
Leo Faase
Literatuur:
- Jeanine Dekker (eindredactie), Susan
Bakx-Plasmans, Liza van der Heijden-van der
Werff, Jolien Sturm-Francke,De Zeeuwse
Streekdrachten, handboek voor het maken van
kledingZwolle 2018.
Ik worstel en kom boven
Niet veel Walchenaren zullen
weten dat de Koninklijke Maat
schappij De Schelde (KMS)
meer onderzeeboten voor de
Nederlandse marine heeft ge
bouwd dan welke andere Ne
derlandse werf ook. De aller
eerste onderzeeboot, de Luctor et Emergo,
liep op 8 juli 1905 van stapel en was een
gedurfde private onderneming van de werf
om aldus marineorders voor dit nieuw type
schip te verwerven. Er zouden nog vier
types en negentien onderzeeërs volgen. In
dit boek wordt niet alleen ingegaan op de
bouw, maar ook op de inzet in vredes- en
oorlogstijd van deze schepen.
Beide auteurs zijn voor het Zeeuwse pu
bliek geen onbekenden. Tobias van Gent
is historicus en publiceert over militaire,
maritieme en Zeeuwse geschiedenis. Hij
doceert geschiedenis en politicologie aan
University College Roosevelt en is actief
als lid van Provinciale Staten en sinds de
zomer van 2018 als lid van de Tweede Ka
merfractie van de VVD. Ron van Maanen
is werkzaam voor het gemeentearchief
Vlissingen en houdt zich bezig met de
scheepsbouw van De Schelde. Hij heeft
een eigen weblog (warshipsre-
search.blogspot.com) en ver
zorgde tevens de tekeningen
van de zijaanzichten van de
onderzeeboten.
De hoofdstukken van het boek
zijn genoemd naar de serie
nummers van de gebouwde
onderzeeboten, de O1 t/m O6, O9, O12
t/m O14, O16, O21 en O22, de K III, K IV,
K VIII t/m K X (de K-boten waren alle voor
taken in Nederlands-Indië bestemd) en
de voor Polen gebouwde Orzel. Het boek
wordt ingeleid met twee hoofdstukken over
de ontwikkeling van het onderzeebootwa
pen en een algemene geschiedenis van
de Nederlandse onderzeeboten en wordt
afgesloten met een hoofdstuk over de KMS
en de naoorlogse onderzeebootbouw. Er
is een bronnenlijst met een kort notenap
paraat, lijst van archivalia, documentatie,
beeldmateriaal, manuscripten, internet
bronnen, literatuur en een grafisch over
zicht van de diensttijd van de boten.
Bij de bespreking van elke onderzeeboot
is een colofon opgenomen waarin alle
technische gegevens zijn vermeld, zoals
waterverplaatsing, ontwerp, toezichthouder
bouw, dokbeurten, kiellegging, proeftoch-