26
Tegenslagen
Eind 1966 wordt er voorzichtig gefluisterd
dat het met de Automobielfabriek Neder
land toch niet zo lekker loopt als was ver
wacht. Ging het de eerste maanden nog
om geruchten, in februari 1967 blijft op de
Auto-Rai in Amsterdam de Hino-stand ver
ontrustend lang leeg. Dat is geen gerucht
meer. Voor iedereen is daar zichtbaar iets
met Hino aan de hand.
En dan durven toeleveringsbedrijven van
zich te laten horen. Ze zeggen al maan
den te wachten op hun geld. De firma
Graansma, een bedrijf in autoverlichting,
laat weten dat ook na aanmaningen Hino
Nederland niet betaalt. De Utrechtse firma
Sluyter, een bedrijf in elektrische uitrustin
gen en auto-accessoires, krijgt aanvan
kelijk nog wel maar later ook niet meer
betaald: "Het nare bij Hino is dat ze doen
alsof we lucht zijn." Helvo, handelsonder
neming in auto-onderdelen uit Middelburg,
heeft van Hino 2500 gulden tegoed. "We
zien geen kans dit bedrag geïnd te krijgen",
aldus de directie. In de haven van Rotter
dam staan dan al wekenlang zo'n twee
honderd Hino's Contessa die Hino Vlissin-
gen niet meekrijgt omdat de inklarings- en
vervoerskosten niet betaald zijn.
Ook in vakbondskringen begint onrust te
ontstaan. Personeel van Hino in Vlissingen
laat de metaalbond ANMB weten dat ze
twijfelen aan de leiding en zorgen heb
ben om hun baan. Het bedrijf van vader
en zoon Deuss dat bij de start in Vlissin-
gen-Oost nog Nederlandse Automobielfa
briek in oprichting heette, is in de loop van
1966 van naam veranderd. Het is Automo
bielindustrie Hino Nederland geworden,
met als enige eigenaar Deuss junior.
Guus van Oorschot werkte een blauwe
maandag in een van de nissenhutten van
Hino. Hij werd ingehuurd als carrosserie-
spuiter maar zag al heel snel dat er in de
bedrijfsopzet van alles rammelde. Zijn col
lega-spuiters moesten de verf verdunnen
maar dan wel de lopers (jargon voor uitge
zakte verf) in hun eigen tijd wegschuren en
overspuiten. "De man uit het midden van
het land die zijn bedrijf daar verkocht om
hier bedrijfsleider te worden, is zo'n beetje
aan de bedelstaf geraakt omdat Deuss
afspraken niet nakwam, leveranciers niet
betaalde en de verkoop van de Contessa
voor geen meter ging lopen. Al kon die
jonge Deuss wel geweldig goed lullen."
Van Oorschot heeft horen zeggen dat ook
de rekening voor het vuurwerk op de bou
levard nooit betaald is.
Het einde
Op 16 februari 1967 staat Deuss enkel
nog met zijn initialen in de krant als de
PZC meldt dat voor Hino Nederland het
faillissement is aangevraagd. De rol van
J.C.M.A.M.D. zou volgens de krant wel-
eens kunnen zijn uitgespeeld. De man
met de initialen was "de hele dag niet voor
commentaar bereikbaar" maar de volgende
dag bericht Het Vrije Volk dat Hino Neder
land door de rechtbank in Arnhem failliet
is verklaard en dat de belangen van de
Hino-rijders zullen worden overgenomen
door Toyota.
Hoewel de acht personeelsleden in de
nissenhut van Hino zich dus al maanden
zorgen maken, krijgen ze pas op vrijdag
17 februari van Deuss te horen dat ze eind
maart ontslagen zullen worden. De vak
bond adviseert het personeel bezwaar te
maken tegen het ontslag zodat de zaak in
elk geval via het arbeidsbureau gaat lopen.
Districtsbestuurder Kats heeft drie weken
voor het faillissement van de directie nog