18
delde snelheid van 75 km/u. De tank meet
37,5 liter. Bij de nogal stijve prijs (f 6970)
zijn accessoires als kachel, achteruitrijlamp
en armsteunen inbegrepen."
De PZC is een paar dagen later enthousi
aster: "De Contessa maakt een zeer solide,
degelijke indruk, de uitrusting is compleet,
de ruimte redelijk. Opvallend comfortabel
maand zullen er in het Sloegebied een
aantal stalen loodsen worden opgericht
waarin de assemblage van de vrachtwa
gens van start gaat."
En dan is daar de aankondiging dat
commissaris van de Koningin mr. J. van
Aartsen op 27 april de eerste steen gaat
onthullen van te bouwen automobielfabriek
De Hino Contessa 1300,1966. (reclamefolder)
en mooi uitgevoerd zijn de stoelen en de
achterbank."
Vuurwerk
In maart 1966 valt er in Vlissingen-Oost
nog maar weinig bedrijvigheid te be
speuren terwijl eind april daar de eerste
vrachtwagen geassembleerd zou moeten
zijn. Van het bedrijf is enkel nog maar een
houten keet te zien. Toch schrijft De Stem
vol vertrouwen: "De bedrijvigheid zal niet
lang op zich laten wachten. Eind van deze
in Vlissingen-Oost.
Op die, naar later zal blijken, memorabele
27ste april bereikt Hino Nederland als een
komeet het hoogste punt, begeleid door
spectaculair vuurwerk op de Vlissingse
boulevard. De nu 70-jarige garagehouder
Guus van Oorschot stond in april 1966 op
de boulevard te kijken naar die vuurwerk
show toen Hino in hotel Britannia met "veel
hotemetoten, toeters en bellen" van start
ging. "Ik heb in mijn leven nooit meer zulk
mooi vuurwerk gezien."
De PZC doet de volgende dag uitgebreid
verslag van de feestelijkheden waarin de