17 Stem een dag eerder schreef, uitsluitend buitenlands personeel. Over vijf jaar ver wacht hij in Vlissingen 1500 vrachtwagens en 10.000 personenauto's per jaar te bouwen en te verkopen en daarmee aan zo'n vierhonderd mensen werk te bieden. De gemeenten Vlissingen en Middelburg hebben toegezegd mee te werken aan de huisvesting van het personeel. Bij de keu ze om de fabriek in Vlissingen te vestigen was volgens Deuss, van groter belang nog dan de welwillende opstelling van de lokale overheden, dat in de Sloehaven het bedrijventerrein gelegen is aan diep open vaarwater, een faciliteit die Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam hem niet hadden kunnen bieden. Die welwillende opstelling mag, terugblikkend, kritiekloos genoemd worden. Loco-burgemeester Gillissen Verschage van Vlissingen bevestigt dat er een ver zoek is ontvangen om zestig woningen beschikbaar te stellen voor personeel van Hino en laat weten "alle mogelijke moeite te zullen doen om voor de gevraagde huis vesting te zorgen". Opnieuw wordt regio naal nieuws landelijk nieuws als dagblad De Tijd het PZC-bericht overneemt. Renault 8? In november 1965 staat er een groot bord in Vlissingen-Oost met de tekst "Hier bouwt NV Automobielfabriek Nederland Hino motors AG". Een foto van het bord haalt de voorpagina van de PZC die erbij vermeldt dat de bouw van een hal "over enkele weken zal starten en 2 a 3 maanden zal vergen". In die hal zullen, volgens de krant, in maart 1966 vrachtwagens van het merk Hino type KM, met een kantelcabine en een draaglast van 3,5 ton geassembleerd worden. Tijdens een persbijeenkomst in het Am sterdamse Hiltonhotel in december 1965 vertelt Deuss dat er in 1966 in Vlissingen driehonderd vrachtwagens geproduceerd gaan worden. Pacht het bedrijf nu nog 4 hectare, volgens Deuss is uitbreiding tot 38 hectare mogelijk. Tijdens die bijeenkomst wordt ook de Hino Contessa getoond. Volgens de verslaggever van de PZC lijkt die verrassend veel op de Renault 8. Niet verwonderlijk, in de wetenschap dat Hino in Japan voor Renault auto's in elkaar zet. De Telegraaf beoordeelt de auto als volgt: "De Contessa leek mij op het eerste ge zicht een solide middenklasser, waarvan de conventionele Europese lijnen terstond de Renault 8 in herinnering roepen. Het interieur is goed verzorgd en voorziet in voldoende hoofd- en beenruimte, behalve voor lieden met extra lange onderdanen, die het misschien een tikje moeilijk krijgen met de plaatsing van het stuur (hoog op gehangen), pedalen en pook. De koffer ruimte is flink. De opbouw van de achterin geplaatste 1253 cc, 55 pk, 4 cilinder motor (compressie 8.5:1) doet ook al aan Renault denken. De maximumsnelheid ligt rond de 130 km/u. Als benzinegebruik geeft de fa briek op 6,5 liter per 100 km bij een gemid- Renault 8,1966.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2019 | | pagina 19