17
Stem een dag eerder schreef, uitsluitend
buitenlands personeel. Over vijf jaar ver
wacht hij in Vlissingen 1500 vrachtwagens
en 10.000 personenauto's per jaar te
bouwen en te verkopen en daarmee aan
zo'n vierhonderd mensen werk te bieden.
De gemeenten Vlissingen en Middelburg
hebben toegezegd mee te werken aan de
huisvesting van het personeel. Bij de keu
ze om de fabriek in Vlissingen te vestigen
was volgens Deuss, van groter belang
nog dan de welwillende opstelling van de
lokale overheden, dat in de Sloehaven het
bedrijventerrein gelegen is aan diep open
vaarwater, een faciliteit die Antwerpen,
Rotterdam en Amsterdam hem niet hadden
kunnen bieden. Die welwillende opstelling
mag, terugblikkend, kritiekloos genoemd
worden.
Loco-burgemeester Gillissen Verschage
van Vlissingen bevestigt dat er een ver
zoek is ontvangen om zestig woningen
beschikbaar te stellen voor personeel van
Hino en laat weten "alle mogelijke moeite
te zullen doen om voor de gevraagde huis
vesting te zorgen". Opnieuw wordt regio
naal nieuws landelijk nieuws als dagblad
De Tijd het PZC-bericht overneemt.
Renault 8?
In november 1965 staat er een groot bord
in Vlissingen-Oost met de tekst "Hier bouwt
NV Automobielfabriek Nederland Hino
motors AG". Een foto van het bord haalt de
voorpagina van de PZC die erbij vermeldt
dat de bouw van een hal "over enkele
weken zal starten en 2 a 3 maanden zal
vergen". In die hal zullen, volgens de krant,
in maart 1966 vrachtwagens van het merk
Hino type KM, met een kantelcabine en
een draaglast van 3,5 ton geassembleerd
worden.
Tijdens een persbijeenkomst in het Am
sterdamse Hiltonhotel in december 1965
vertelt Deuss dat er in 1966 in Vlissingen
driehonderd vrachtwagens geproduceerd
gaan worden. Pacht het bedrijf nu nog 4
hectare, volgens Deuss is uitbreiding tot 38
hectare mogelijk. Tijdens die bijeenkomst
wordt ook de Hino Contessa getoond.
Volgens de verslaggever van de PZC lijkt
die verrassend veel op de Renault 8. Niet
verwonderlijk, in de wetenschap dat Hino
in Japan voor Renault auto's in elkaar zet.
De Telegraaf beoordeelt de auto als volgt:
"De Contessa leek mij op het eerste ge
zicht een solide middenklasser, waarvan
de conventionele Europese lijnen terstond
de Renault 8 in herinnering roepen. Het
interieur is goed verzorgd en voorziet in
voldoende hoofd- en beenruimte, behalve
voor lieden met extra lange onderdanen,
die het misschien een tikje moeilijk krijgen
met de plaatsing van het stuur (hoog op
gehangen), pedalen en pook. De koffer
ruimte is flink. De opbouw van de achterin
geplaatste 1253 cc, 55 pk, 4 cilinder motor
(compressie 8.5:1) doet ook al aan Renault
denken. De maximumsnelheid ligt rond de
130 km/u. Als benzinegebruik geeft de fa
briek op 6,5 liter per 100 km bij een gemid-
Renault 8,1966.