De Hino
16
Automobielindustrie in Vlissingen, een reconstructie
- W. den Boer, P. Duinker en vim Kuijeren.
Zwemmen 'n eeuwig feest', Utrecht 1988.
- 'Draaiboek van den 8en Internationalen
Scheldebeker Zwemwedstrijd 1939'.
- J. van Kuijeren en R. Broer, 'Openwater-jubi
leumboek', Utrecht 1998.
- 'In memoriam', Den Haag 1995.
- A. Witkamp en L. van de Ruit, 'De top 500.
De beste Nederlandse sporters van de eeuw',
Maarssen 1999.
- ZIAN-clubblad Het Ooievaarsnest, Den
Haag 1939.
-delpher.nl.
-krantenbankzeeland.nl.
Grootse plannen
Hilversum 3 bestaat nog niet als dagblad
De Stem op 20 augustus 1965 breaking
news brengt: nog dat jaar zal in Vlissin-
gen-Oost een fabriek van het Japanse
automerk Hino gevestigd worden. Hino
bouwt in Japan al decennialang personen
auto's, vrachtwagens en bussen. Het merk
is in Azië groot, maar heeft in Europa nog
geen voet aan de grond. Die eerste stap
op Europese bodem zal dus in Vlissingen
worden gezet. Daar gaat een Nederlands
bedrijf Japanse auto's assembleren, en
dat brengt volgens De Stem tal van andere
activiteiten met zich mee: "Op de eerste
plaats een scheepvaartlijn op Japan voor
de aanvoer van onderdelen. Sleepdien
sten, scheepshandelaren en vele andere
takken van nijverheid rond het havenbedrijf
trekken daarvan dan profijt." Er is, schrijft
de krant, in Vlissingen al woonruimte
voor leidinggevend personeel gehuurd en
vergunning aangevraagd voor de bouw
van eigen woningen. Het personeel zal in
hoofdzaak uit het buitenland komen. De
Stem noemt geen bron. Die blijft verscho
len achter de vage formulering "zo verne
men wij". De Leeuwarder Courant en Het
Vrije Volk nemen diezelfde dag het bericht
over en vergroten zo regionaal nieuws tot
landelijke proporties.
De PZC laat een dag later wél een bron
aan het woord: J.Chr.M.A.M. Deuss jr. uit
Nijmegen, 22 jaar, die zichzelf voorstelt als
voorzitter van de raad van bestuur van de
in oprichting zijnde NV Automobielfabriek
Nederland. Hij vertelt in 1966 Hino-vracht-
wagens te gaan bouwen met onderdelen
die Hino Motors Ltd uit Japan zal leveren.
Dat jaar zal hij ook al tweeduizend kant-en-
klare Hino-personenwagens importeren.
Het gaat om de Hino Contessa 1300.
Later dat jaar wil Deuss in een nog te
bouwen fabriek zelf die Contessa gaan
bouwen. Hij heeft 40 duizend vierkante
meter grond gehuurd naast de Schelde-
poortwerf (nu Damen Shiprepair) in Vlis-
singen. Deuss denkt in het begin ongeveer
tachtig man in dienst te nemen, deels van
buiten de provincie en dus niet, zoals De