De Hino 16 Automobielindustrie in Vlissingen, een reconstructie - W. den Boer, P. Duinker en vim Kuijeren. Zwemmen 'n eeuwig feest', Utrecht 1988. - 'Draaiboek van den 8en Internationalen Scheldebeker Zwemwedstrijd 1939'. - J. van Kuijeren en R. Broer, 'Openwater-jubi leumboek', Utrecht 1998. - 'In memoriam', Den Haag 1995. - A. Witkamp en L. van de Ruit, 'De top 500. De beste Nederlandse sporters van de eeuw', Maarssen 1999. - ZIAN-clubblad Het Ooievaarsnest, Den Haag 1939. -delpher.nl. -krantenbankzeeland.nl. Grootse plannen Hilversum 3 bestaat nog niet als dagblad De Stem op 20 augustus 1965 breaking news brengt: nog dat jaar zal in Vlissin- gen-Oost een fabriek van het Japanse automerk Hino gevestigd worden. Hino bouwt in Japan al decennialang personen auto's, vrachtwagens en bussen. Het merk is in Azië groot, maar heeft in Europa nog geen voet aan de grond. Die eerste stap op Europese bodem zal dus in Vlissingen worden gezet. Daar gaat een Nederlands bedrijf Japanse auto's assembleren, en dat brengt volgens De Stem tal van andere activiteiten met zich mee: "Op de eerste plaats een scheepvaartlijn op Japan voor de aanvoer van onderdelen. Sleepdien sten, scheepshandelaren en vele andere takken van nijverheid rond het havenbedrijf trekken daarvan dan profijt." Er is, schrijft de krant, in Vlissingen al woonruimte voor leidinggevend personeel gehuurd en vergunning aangevraagd voor de bouw van eigen woningen. Het personeel zal in hoofdzaak uit het buitenland komen. De Stem noemt geen bron. Die blijft verscho len achter de vage formulering "zo verne men wij". De Leeuwarder Courant en Het Vrije Volk nemen diezelfde dag het bericht over en vergroten zo regionaal nieuws tot landelijke proporties. De PZC laat een dag later wél een bron aan het woord: J.Chr.M.A.M. Deuss jr. uit Nijmegen, 22 jaar, die zichzelf voorstelt als voorzitter van de raad van bestuur van de in oprichting zijnde NV Automobielfabriek Nederland. Hij vertelt in 1966 Hino-vracht- wagens te gaan bouwen met onderdelen die Hino Motors Ltd uit Japan zal leveren. Dat jaar zal hij ook al tweeduizend kant-en- klare Hino-personenwagens importeren. Het gaat om de Hino Contessa 1300. Later dat jaar wil Deuss in een nog te bouwen fabriek zelf die Contessa gaan bouwen. Hij heeft 40 duizend vierkante meter grond gehuurd naast de Schelde- poortwerf (nu Damen Shiprepair) in Vlis- singen. Deuss denkt in het begin ongeveer tachtig man in dienst te nemen, deels van buiten de provincie en dus niet, zoals De

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2019 | | pagina 18