Gravure uit de achttiende eeuw met Neder landse walvisvaarders jagend op Groenlandse walvissen bij Jan Mayen. Op de achtergrond de Beerenberg. (wikipedia) Woensdag 25 november 2015 Kapitein Albert Veldkamp over de wal visvaart Al in de zeventiende eeuw bedreven de Hollanders een intensieve walvisvaart in het Hoge Noorden. Ook de Zeeuwen lieten zich hierbij niet onbetuigd: vanuit Vlissin- gen en Veere voeren vele schepen ter wal- Nederland de walvisvaart weer opgepikt. Het fabrieksschip Willem Barendsz werd gebouwd en in de vaart gebracht. Zo ging Nederland ten tweeden male ter walvis vaart, al duurde dat niet meer zo lang: in 1964 kwam er definitief een einde aan. Kapitein Albert Veldkamp voer als jong stuurman een aantal jaren op de Willem visvaart. Onze eigen Michiel de Ruyter was in zijn jonge jaren stuurman op een walvisvaarder, in dienst van zijn broodheer, de Vlissingse reder Lampsins. Aan deze bloeiende bedrijfstak kwam hal verwege de negentiende eeuw een einde omdat de walvisstand rap terugliep. Pas na de Tweede Wereldoorlog, in 1945, werd in Barendsz en doet daar op 25 november op boeiende wijze verslag van. Zijn lezing wordt ondersteund met historisch filmma teriaal uit deze bijzondere periode van de Nederlandse scheepvaartgeschiedenis. Spreker toont tevens vele attributen uit de walvisvaart. Op deze wijze ontstaat een vrij compleet beeld van wat de walvisvaart voor Nederland heeft betekend. Woensdag 18 november 2015, aula Zeeuwse Bibliotheek, Middelburg, aanvang 20.00 uur (zaal open 19.45 uur).

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2015 | | pagina 50