Links: Vlissingen, Kanaal door Walcheren. Het stoomschip Scottish American wordt versleept. Zeeuwse Bibliotheek, Beeldbank Zeeland. Prentbriefkaart, recordnr. 24169) Onder: de brand, gezien vanaf het Jaagpad richting de geopende Keersluisbrug. Links het na de oorlog afgebroken station Vlissingen- stad. (Zeeuwse Bibliotheek, Beeldbatik Zeeland. Prentbriefkaart, recordnr. 24169) C. van Weele, oud-hoofd der openbare school in Oost-Souburg, plaatst in De Tele graaf een ingezonden stuk. Daarin beweert hij dat zelfontbranding de oorzaak van de brand is. Als waarnemer van het Koninklijk Meteorologisch Instituut geeft hij aan dat in de avond van 24 juli door onweer met een korte slagregen een overmaat aan zuurstof (ozon) en waterdamp in de lucht aanwezig zal zijn geweest. Van Weele: "De groote hoeveelheid indringende waterdamp en zuurstof heeft, zonder de minste aanraking met vuur, zelfontbranding van de in de tank boven de vloeistof bevindende dam pen veroorzaakt", en niet, zoals Nedpam- directeur Braat in dezelfde krant heeft ge opperd, dat de wachtsman gerookt zou hebben. Daarna plaatst de Vlissingsche Courant een ingezonden artikel van een stuurman van de American Petroleum Company. Deze stelt dat de brand is veroorzaakt door vonkvorming bij het botsen van ijzer op ijzer. Hij beweert ook dat men de om-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2015 | | pagina 8