Links: Vlissingen, Kanaal door Walcheren. Het
stoomschip Scottish American wordt versleept.
Zeeuwse Bibliotheek, Beeldbank Zeeland.
Prentbriefkaart, recordnr. 24169)
Onder: de brand, gezien vanaf het Jaagpad
richting de geopende Keersluisbrug. Links het
na de oorlog afgebroken station Vlissingen-
stad. (Zeeuwse Bibliotheek, Beeldbatik Zeeland.
Prentbriefkaart, recordnr. 24169)
C. van Weele, oud-hoofd der openbare
school in Oost-Souburg, plaatst in De Tele
graaf een ingezonden stuk. Daarin beweert
hij dat zelfontbranding de oorzaak van de
brand is. Als waarnemer van het Koninklijk
Meteorologisch Instituut geeft hij aan dat in
de avond van 24 juli door onweer met een
korte slagregen een overmaat aan zuurstof
(ozon) en waterdamp in de lucht aanwezig
zal zijn geweest. Van Weele: "De groote
hoeveelheid indringende waterdamp en
zuurstof heeft, zonder de minste aanraking
met vuur, zelfontbranding van de in de
tank boven de vloeistof bevindende dam
pen veroorzaakt", en niet, zoals Nedpam-
directeur Braat in dezelfde krant heeft ge
opperd, dat de wachtsman gerookt zou
hebben.
Daarna plaatst de Vlissingsche Courant
een ingezonden artikel van een stuurman
van de American Petroleum Company.
Deze stelt dat de brand is veroorzaakt
door vonkvorming bij het botsen van ijzer
op ijzer. Hij beweert ook dat men de om-