H<W Activiteiten 46 Zaterdag 26 september 2015 Buitenheemse excursie: het hellend vlak van Ronquières en de scheepslift van Strépy-Thieu Wij proberen de deelnemers aan onze jaarlijkse buitenheemse excursie telkens een wisselend programma aan te bieden. Dit jaar schotelen we u eens helemaal wat anders voor: we gaan varen! Vaak horen we dat een vaartochtje op zo'n dag wel op prijs gesteld wordt. Welnu, dan komt u deze keer aan uw trekken. We gebruiken deze dag namelijk om in België twee enorme waterbouwkundige 'kunstwerken' bezichtigen: het hellend vlak van Ronquières en de scheepslift van Strépy-Thieu. Techneuten onder ons zullen er versteld van staan, niet-techneuten trou wens ook. We reizen eerst met de bus naar Ronquiè res. Daar schepen we ons in op de com fortabele plezierboot de Ark, die ons naar de top van de vermaarde scheepslift van Strépy-Thieu vaart. De route gaat via het Zennekanaal en het nieuwe Centrumka naal, dat als een soort aquaduct hoog bo ven het Henegouwse landschap is aange legd. We blijven een aantal uren aan boord en laten ons daar verwennen. Rond 16.00 uur stappen we van boord in Strépy-Thieu en rijden dan nog even naar Mons. Daar krijgt iedereen eventjes vrij, maar we moe ten om 17.00 weer vertrekken om op tijd aan de dis te zitten in Westdorpe. Dus deze keer een 'zittend' dagje, met ge varieerd uitzicht op het landschap in Vlaams-Brabant en Henegouwen. Het hellend vlak van Ronquières werd na een bouwtijd van zes jaar opgeleverd na dat in 1957 de Belgische regering had be sloten een aantal grote vaarwegen te mo derniseren en geschikt te maken voor vaartuigen tot 1.350 ton. Het vlak is 1.400 meter lang en overbrugt een verval van 68 meter, met een hellingsgraad van bijna 5 procent. Er zijn twee scheepsbakken van elk 85,5 meter lang en 11,6 meter breed. De bakken rijden als wagons over rails en worden met kabels voortbewogen. Elke bak heeft zijn eigen contragewicht dat op rails onder de bak doorgaat. Het vlak voor ziet zichzelf van energie. Naast de helling ligt een buis waardoor het water stroomt dat een turbine aandrijft die de elektrische energie levert voor dit staaltje vernuftige techniek. De scheepslift van Strépy-Thieu - de hoogste kabellift ter wereld - overbrugt een hoogteverschil van 73 meter. In 1976 werd het hoogteverschil opgelost met een omleidingskanaal en een scheepslift. Het oude kanaal met twee sluizen en vier his torische scheepsliften, dat volgens de plannen uit de jaren zestig gedempt had moeten worden, werd een beschermd mo nument en op 2 december 1998 door Unesco als werelderfgoed erkend. Sommi gen beschouwen de scheepslift als een van de Belgische Grote Nutteloze Werken. Het nut was dan ook lange tijd omstreden: door de sluiting van de steenkolenmijnen en de teloorgang van de zware industrie was het scheepsverkeer behoorlijk afgeno men. Uiteindelijk lijkt het kanaal nu toch zijn nut te bewijzen binnen het vervoersbe leid van de Belgische overheid; de binnen vaart is immers een volwaardig groen al ternatief voor de almaar verder dichtslib bende wegen. Daarnaast is de scheepslift het symbool van de knowhow van de Bel gische waterbouwkunde van de laatste an derhalve eeuw. Beide werken zijn zo uniek dat ze een bezoek meer dan waard zijn en de wat langere reistijd zeker verdienen.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2015 | | pagina 48