Reacties 29 www.farmhousefilm.nl voor hem op te brengen. Dat is knap. Kosten noch moeiten werden bij het ver vaardigen van de film gespaard, ook de provincie Zeeland deed ter promotie van Zeeland een duit in het zakje. Daardoor werden mooie filmische effecten mogelijk, zoals de slow motion kikvorsperspectief- beelden van de regen op straat, waar je al leen de benen van mensen ziet bewegen. De technieken zijn er, maar waarom blijft het dan toch altijd zo net-niet-Nederlands? Was er dan niets goed aan de film? Jawel hoor, het eind (tot de begrafenis). En het feit dat er een film over een Vlissingse held is gemaakt. De film begint met een scène in de duinen, waarbij vrouwen, kinderen en ouderen uitkijken op de strijd op zee. Zo eindigt de film ook, met een vrouw in de duinen, uitkijkend over de zee, naar de strijd van haar man, ook al is die niet zicht baar op dat moment. Het drieluik aan het eind is een van de sterke punten van de film. Je ziet afwisselend, en daardoor hun samenhang aangevend, de dood van Mi- chiel de Ruyter, zijn vrouw - die weet dat hij zijn dood tegemoet is gegaan - en de prins van Oranje, die een huwelijk aangaat met Mary Stuart van Engeland. Deze reeks scènes geeft aan dat het lot van de drie met elkaar verbonden en tegelijkertijd bezegeld is. De blik van Michiel de Ruyter wanneer hij wegvaart richting de Middellandse Zee, wetende dat het afscheid van zijn vrouw en kinderen voor eeuwig zal zijn, is de blik die me hopelijk zal bijblijven. Die doet me denken aan het standbeeld op de boule vard. Woorden zijn niet nodig, één blik zegt alles. Michiel de Ruyter op de boulevard is niet de trotse admiraal, maar een verdrieti ge, in zijn lot berustende man. Jeanine Naerebout Michiel de Ruyter. Regie: Roel Reiné; cast: Frank Lammers (Michiel de Ruyter), Sanne Langelaar (Anna de Ruyter-van Gelder), Hajo Bruins (Cornelis Tromp), Barry Atsma (Johan de Witt), Roeland Fernhout (Cornelis de Witt), Egbert Jan Weeber (Willem van Oranje). Psychedelica inVlissingen In De Wete van april jl. schreef Gerard van der Hoeven over de optredens van Pink Floyd en Dragonfly in Vlissingen in het 'bloemenjaar' 1968. Zoals u weet, plaatsen wij graag meer artikelen over de jaren vijf tig, zestig en begin zeventig in ons blad. Dat wordt blijkbaar op prijs gesteld, want naar aanleiding van het artikel van Van der Hoeven meldde zich een aantal nieuwe le den bij de penningmeester van de Heem kundige Kring Walcheren. Oudere jonge-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2015 | | pagina 31