www.farmhousefilm. nl maakte wel degelijk gebruik van de zand banken voor de vlakte van de Raan, maar het is niet zo dat de tegenstander vastliep; ze onderkenden het gevaar voor hun zwaardere schepen en konden daardoor niet aanvallen. Andere strategieën ontbre ken juist. Waar is het verhaal over het met boter ingesmeerde dek om de enterende vijand te laten uitglijden? Dat had ik graag in de film teruggezien. Het soort schip dat onder leiding van De Ruyter in de film wordt gemaakt werd pas een eeuw later uitgevonden. De schepen die De Ruyter gebruikte lagen juist lager dan de Engelse schepen. Daardoor schoot de vijand zijn kogels over De Ruyters schepen heen, terwijl zijn mannen wel op de scheepshuid en de masten van de vij and konden schieten. Hoewel de zeeslagen in de zaal voor lach salvo's zorgden (duidelijk op de computer vervaardigde bovenaanzichten! Horen schepen niet te varen? Er staat geen wind, maar de zeilen bollen toch mooi op), moet ik toegeven dat het bovenaanzicht van de laatste zeeslag iets moois had, omdat het naar mijn gevoel verwees naar een schil derij, een wandkleed uit het MuZEEum, met daarop een zeeslag. Het beeld verstilt en gaat over in pasteltinten. Er komen ove rigens meer verwijzingen naar de icono grafie voor. Zo start het beraad voor de Vierdaagse Zeeslag met een shot dat de schoolplaat van Isings verbeeldt en we zien zelfs het melkmeisje van Vermeer te rug als een huisbediende een kan melk leegschenkt. Wat de filmmaker met prins Willem van Oranje wil is tegenstrijdig. Hij hinkt op twee gedachten. Aan de ene kant ligt de sug gestie dat hij homoseksueel was er drie- dubbeldik bovenop. Willem wordt voorge steld als een fatje door bijvoorbeeld de manier waarop hij zijn handen houdt en de innige blikken van verstandhouding met zijn mannelijke metgezel. Hij wordt tot een karikatuur van zichzelf gemaakt. Op ande re momenten wordt weer gepoogd hem neer te zetten als een uiterst intelligente man. Door zo de nadruk op beide elemen ten te leggen is het voor de kijker moeilijk die kanten te verenigen in een en dezelfde persoon. Sommige historische aspecten worden al leen genoemd: de vrouw van De Ruyter merkt op dat als het een gedoe blijft met de gewesten, zij terug naar Vlissingen wil verhuizen en Willem van Oranje oppert het idee van het doorbreken van de waterlinie. Er wordt verder niets mee gedaan. Het blij ven losse flodders. De gemiddelde kijker merkt deze dingen waarschijnlijk niet eens op, laat staan dat hij ze in een kader weet te plaatsen. Verder stoorde ik me aan altijd weer die zelfde koppen uit de Nederlandse filmwe reld. Tygo Gernandt, Barry Atsma en diver se oudgedienden die niet allemaal hun beste acteerprestatie neerzetten. Een posi tieve uitzondering daarop vormt de 'jonge' Tromp, gespeeld door Hajo Bruins. Zijn ac teerprestatie komt authentiek over. Als kij ker had je meteen een hartgrondige hekel aan hem, om op het laatst toch sympathie

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2015 | | pagina 30