9 In 1954 werd er een jachthaven geopend op het voormalige Vlismar-terrein aan de binnenhaven. Daarna werd van de Vlismar in het regionale nieuws niets meer vermeld dan de noteringen van het bedrijf op de aandelenbeurs. Veiligheid In de tientallen krantenberichten over de Nedpam/Vlismar in de periode 1924-1940 worden tien min of meer ernstige bedrijfs ongevallen beschreven. De rampzalige brand in juli 1924 met één slachtoffer is het eerste in de rij. De overige ongevallen: een ontploffende tank, bedwelmde mede werkers, een medewerker onder een uit een kraan vallende last, een van een lad der gevallen medewerker, een van de tros sen losgeslagen schip, een explosie op een tankschip en nog eens drie branden. Hierbij raakten verschillende medewerkers gewond en viel er nog een dodelijk slacht offer. Gemiddeld één ongeval per jaar, met in totaal twee dodelijke slachtoffers. Bij de vlakbij gelegen Koninklijke Maatschappij De Schelde waren er in de periode 1929- 1940 drie ongevallen met dodelijke afloop op gemiddeld 1.900 werknemers. De Ned pam/Vlismar telde gemiddeld 70 medewer kers. Men kan dus stellen dat Nedpam/ Vlismar structureel onveilig was. Een stankprobleem.Toen al! Volgens talloze krantenberichten werd van uit het bedrijf vaak een flinke stank waar genomen. Van november 1921 tot de brand van juli 1924 vinden we hierover in de pers meer dan een dozijn artikelen. In de Vlissingsche Courant van 21 november 1921 meldde de verslaggever dat de stankoverlast door een drietal gemeente raadsleden aan de orde werd gesteld. In maart 1924 stelde het raadslid Lindeyer Koningsweg en kanaal, Vlissingen 1915. Op de achtergrond tanks en de schoorsteen van Ned pam. (coll. Gemeentearchief Vlissingen, PP825) Koningsweg en kanaal, Vlissingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2015 | | pagina 11