9
In 1954 werd er een jachthaven geopend
op het voormalige Vlismar-terrein aan de
binnenhaven. Daarna werd van de Vlismar
in het regionale nieuws niets meer vermeld
dan de noteringen van het bedrijf op de
aandelenbeurs.
Veiligheid
In de tientallen krantenberichten over de
Nedpam/Vlismar in de periode 1924-1940
worden tien min of meer ernstige bedrijfs
ongevallen beschreven. De rampzalige
brand in juli 1924 met één slachtoffer is
het eerste in de rij. De overige ongevallen:
een ontploffende tank, bedwelmde mede
werkers, een medewerker onder een uit
een kraan vallende last, een van een lad
der gevallen medewerker, een van de tros
sen losgeslagen schip, een explosie op
een tankschip en nog eens drie branden.
Hierbij raakten verschillende medewerkers
gewond en viel er nog een dodelijk slacht
offer. Gemiddeld één ongeval per jaar, met
in totaal twee dodelijke slachtoffers. Bij de
vlakbij gelegen Koninklijke Maatschappij
De Schelde waren er in de periode 1929-
1940 drie ongevallen met dodelijke afloop
op gemiddeld 1.900 werknemers. De Ned
pam/Vlismar telde gemiddeld 70 medewer
kers. Men kan dus stellen dat Nedpam/
Vlismar structureel onveilig was.
Een stankprobleem.Toen al!
Volgens talloze krantenberichten werd van
uit het bedrijf vaak een flinke stank waar
genomen. Van november 1921 tot de
brand van juli 1924 vinden we hierover in
de pers meer dan een dozijn artikelen. In
de Vlissingsche Courant van 21 november
1921 meldde de verslaggever dat de
stankoverlast door een drietal gemeente
raadsleden aan de orde werd gesteld.
In maart 1924 stelde het raadslid Lindeyer
Koningsweg en kanaal, Vlissingen 1915. Op de
achtergrond tanks en de schoorsteen van Ned
pam. (coll. Gemeentearchief Vlissingen,
PP825)
Koningsweg en kanaal, Vlissingen.