4
Bouw van sluizen in het Kanaal door Zuid-
Beveland in de buurt van Wemeldinge, 1865.
Zeeuwse Bibliotheek, Beeldbank Zeeland,
rec.nr. 08936)
sen Amsterdam en Haarlem - was nog
maar net aangelegd, in 1839. Slechts zes
jaar later, in 1845, publiceerde Dronkers
een brochure getiteld Enige beschouwin
gen over het daarstellen van een spoor
weg uit de hoofdstad van Zeeland naar
Brabant en Limburg. Sommigen vonden
dat project, gezien de slechte economi
sche toestand in die tijd, een goed middel
voor verbetering van de bestaande toe
stand, maar door anderen werd Dronkers
voor gek verklaard. De regering was echter
positief en in 1846 kreeg hij al een vergun
ning voor de aanleg van "een ijzeren
spoorweg tussen Middelburg, via Brabant,
naar Limburg".
Kanaal
Door allerlei problemen, onder andere
door gebrek aan financiering en door te
genwerking van bepaalde personen, kon
Dronkers' ambitieuze plan niet ten uitvoer
worden gebracht. Voor hem was dat echter
geen reden om bij de pakken neer te zit
ten. Hij ging zich alvast bezighouden met
het aanleggen van dammen in het Sloe en
in het Kreekrak bij Bergen op Zoom, nodig
om in de toekomst een spoorlijn te kunnen
aanleggen. Dat was overigens geen peu
lenschilletje, want om het Kreekrak te kun
nen afsluiten moest eerst volgens het -
thans nóg beruchte - Scheidingsverdrag
van België (1839) de scheepvaart van en
naar Antwerpen veiliggesteld worden. Dat
hield onder andere in dat er een nieuw ka
naal dwars door Zuid-Beveland gegraven
moest worden. Het lukte Dronkers om, on
der leiding van een Engelse maatschappij
en met medewerking van Franse en Belgi
sche investeerders, dit plan ten uitvoer te
laten brengen. Althans gedeeltelijk, want
door vertraging en tegenvallers tijdens het
graven van het kanaal heeft uiteindelijk de
staat het werk moeten laten uitvoeren.
Ook een in 1853 door Dronkers aange
vraagde vergunning voor de aanleg van de
spoorlijn liep door allerlei bezwaren en te
genwerking op niets uit. Weer was het de
staat die tot groot verdriet van Dronkers
aanleg én exploitatie op zich nam. Zo ont
stond er een Staatsspoorweg van Middel-