Jong buiten 3 De geschiedenis van de buitenplaats Zuidvliet en zijn bewoners Dirk Dronkers, geboren te Axel 6 april 1801, werd opzichter bij Rijkswaterstaat. In 1823 trouwde hij met Julie Philipine Dubosch uit Sas van Gent. In 1824 begonnen als zelfstan dig ondernemer, verkreeg hij in 1846 de con cessie voor een spoorweg van Vlissingen via Middelburg op Venlo en Maastricht. Foto ca. 1870. (Gemeentearchief Vlissingen, Fa 10297) In een artikel over de buitenplaats Enge lenburg (De Wete, april 2013) sprak ik de wens uit ook nog eens over het naburige hof Zuidvliet te publiceren. Thans is het zo ver. Zuidvliet lag pal naast Engelenburg op de hoek van de Oude Vlissingseweg en de Schroeweg, vlakbij het Ronde Putje in Oost-Souburg. In tegenstelling tot de meeste buitenplaatsen, die soms al uit de zeventiende eeuw dateren, werd Zuidvliet nog niet zo lang geleden gebouwd. Het is pas omstreeks 1860 gesticht door de be kende Middelburger Dirk Dronkers, de man die veel gedaan heeft voor de aanleg van de eerste Zeeuwse spoorlijn, van Bergen op Zoom naar Vlissingen. Toch schijnt er al lang voordien een hof gelegen te hebben; op de kaart van Hattinga (1750) is al een soort buitenplaats, met bebouwing en veel beplanting, te zien. Volgens de registers van de Polder Wal cheren lag er op die plek alleen maar bouw- en weiland en een heel klein bosje, mogelijk het restant van een voormalig bos of park. In 1832 stond er een hofstede, Klein Engelenburg, op naam van Janna Janse te Serooskerke, weduwe van Pieter Suurmond. Omstreeks 1843 was Lein Suurmond eigenaar. Op 8 juni 1858 ver kochten zijn erfgenamen de hofstede met zesenhalve hectare grond - inclusief een moestuin, een boomgaard en bos en bouw- en weiland - voor ruim f 8.500 aan de energieke aannemer en zakenman Dirk Dronkers. Dronkers had al een prachtige grote woning aan de Vlissingsestraat num mer 7 te Middelburg. Die staat daar nog steeds te pronken en wordt nu bewoond door de tuinarchitect A.J. van der Horst. Dirk Dronkers De in 1801 geboren Dirk Dronkers heeft zijn hele leven veel gedaan voor de ontwik keling van Zeeland, onder andere op het gebied van waterbouw, vervoer en drink watervoorziening. Hij werd al op zeer jeug- dige leeftijd opzichter bij de aanleg van het Kanaal van Gent naar Terneuzen en werd daarna, op 24-jarige leeftijd, zelfstandig aannemer van waterwerken. Daar bleef het niet bij. Hij kreeg ook belangstelling voor de aanleg van een spoorlijn van Bergen op Zoom naar Vlissingen. Bijzonder, want het eerste stukje spoorlijn in Nederland - tus-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2015 | | pagina 5