43 Delahaye was een duur Frans automerk. De fabriek was al in 1894 opgericht in Tours en in 1901 overgeplaatst naar Parijs. De bouwers liepen voorop bij de toepas sing van de nieuwste technieken. Het type waarin Willem Bosdijk reed zal al voorzien zijn geweest van waterkoeling en cardan- aandrijving. Er zijn nooit veel exemplaren van het merk verkocht. Toen in 1951 de laatste Delahaye van de band liep, lag de productie nog altijd ruim onder de honderd stuks per jaar. In De Wete van januari 2013 schreef Peter Blom het artikel 'Privéchauffeur. Herinne ringen aan Duinvliet' over Lourus Louwer- se, de chauffeur van het echtpaar Blum-de Niet. Daarin kwam Lourus' voorganger Wil lem Bosdijk ook even voorbij, met de le gendarische Delahaye. Wagenmaker op Meliskerke? De oktober-Wete bevatte een artikel van Leo Hollestelle over de rubriek 'Vadertje' die Frans van den Driest jarenlang voor ons verzorgde. Daarin staat vermeld dat de vermaarde heemkundige Jan Vader wa genmaker op Meliskerke was. Maar de man is nooit wagenmaker op Meliskerke geweest, bericht Adriaan Pieterse uit Mid delburg ons. "Dat waren wel zijn grootva der Jan Vader 'de oefenaar' en zijn oom Elezias. De schrijver Jan Vader is wagen maker geweest op Oostkapelle van 1908 tot 1918, als opvolger van zijn vader Cor- nelis Vader." Ook Adrie Dekker (94) uit Oosterbeek klom maar weer eens in de pen. "Ik was werknemer in de wagenmake rij te Oostkapelle", schrijft hij, met een dik ke streep onder Oostkapelle. Volgens Frans van den Driest is het be roep dat Jan Vader uitoefende niet zo mak kelijk te duiden, maar dat hij een wagen makerij in Oostkapelle had klopt wel. "Jan Vader leerde met tegenzin het vak van wa genmaker bij zijn vader, die een wagenma kerij had in Oostkapelle. Later nam hij het bedrijf over. Naast wagenmaker was hij ook imker. Maar de verdiensten waren slecht. In de Eerste Wereldoorlog werd hij opkoper van bomen voor een houthandel in Hillegersberg. Hij was veel van huis, waardoor de wagenmakerij verliep. Na de wapenstilstand in 1918 besloot hij de wa genmakerij op te heffen. Omdat de vraag naar hout intussen ook sterk was terugge lopen, kocht hij in 1921 het boerderijtje Klein Poppenroede aan de Seisweg in Middelburg. Hij wilde daar groente en fruit gaan verbouwen. Maar door gebrek aan kennis kwam de kwekerij niet van de grond en na drie jaar ploeteren verkocht hij de boel. Als wagenmaker was Jan Vader be kend met het schildersvak en hij koos voor een nieuwe carrière als huisschilder. Ook dit beroep bracht echter te weinig geld in het laatje. Toen zette hij aan de Schroeweg een bloemenkwekerij op. In 1929 verhuis de het gezin naar de Oude Vlissingseweg waar naast de oprijlaan van Veldzigt een ruimere woning kon worden betrokken. In de grote tuin van Veldzigt kweekte Jan meer dan tweehonderd verschillende bloe men en planten. In 1933 begon hij met het aanleggen en onderhouden van stadstui nen. Op zeventigjarige leeftijd stopte hij met werken. En pas toen begon hij met schrijven." Een Buffalo en Jack Hall In het artikel over de speel-Buffalo bij park Toorenvliedt in de oktober-Wete plaatsten wij per abuis een foto van een Terrapin in

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2015 | | pagina 45