41 Familiemoment. (Productiehuis Column Film) feit dat er niet in dialect wordt gesproken draagt hier zeker aan bij. Sterker nog, de weinige pogingen tot dialect van de gods dienstleraar op school, de dominee en de vader zijn zo slecht, dat het beter ware ge weest ze helemaal achterwege te laten. De laatste praat een soort boers dat in de ver ste verte niet op Zeeuws lijkt. De vader en op de masturbatiescène, de twee meisjes die naakt blaffen naar een potentiële inbre ker en de puistjesscène. In Amerikaanse films worden dit soort scènes op de een of andere manier altijd veel stilistischer in beeld gebracht. De rode draad in de film, naast het geloof en de ontluikende volwassenwording van moeder komen sowieso nogal onecht over als Zeeuwen en als ouders. Er zitten wel typisch Zeeuwse uitspraken in de film zo als "zo dwars als pokhout", maar blijkbaar moet je echt uit Zeeland komen wil je deze zin overtuigend kunnen uitspreken. Gods dienst staat centraal, maar dat de film in Zeeland speelt wordt niet duidelijk. Het kan ook een ander religieus gebied in Neder land zijn.Tholen misschien, maar zeker geen Meliskerke. De film kwam daarentegen wel typisch Ne derlands over. Helaas, zou ik bijna willen zeggen. Er zijn losstaande, vervreemden de scènes tussendoor, met seks en bloot; die zijn niet functioneel en uit hun verband getrokken. Wellicht is het een poging het dromerige, aparte karakter van Kathelijne filmisch dan wel narratief te vatten, maar daarmee valt Dorsvloer terug in de banali teit van de Nederlandse film. Ik doel hier Kathelijne, is de goede relatie die ze met haar oudste broer Christiaan heeft. Door goed uitgewerkte scènes ontstaat er een warm beeld van die vriendschap. Kathelij ne kijkt op tegen haar broer die de wijde wereld wil gaan verkennen, maar door wat geflirt en geëxperimenteer en de gevolgen daarvan door het geloof in een strak keurslijf terecht komt. Zijn vrije leven en zijn dromen lijken voorbij. De symboliek ligt er in de film op dit punt iets te veel bovenop. De kinderen spelen met cavia's die over het algemeen in een kooi leven. Als Christiaan zich verstopt op zijn trouwdag en iedereen hem in het veld zoekt, hoor je op de achtergrond duidelijk het gepiep van cavia's. De broer gaat het keurslijf, zijn kooi in, net als de cavia's. De bruiloftsscène is qua symboliek dan

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2015 | | pagina 43