1 loodswezen gesloopt en ter plekke werd een torpedobatterij geconstrueerd. Het was een overdekte ruimte met twee zwenkbare lanceerinrichtingen voor torpe do's waarmee het scheepvaartverkeer in de Scheldemond kon worden aangevallen. De torpedo's werden opgeslagen in de ka zematten onder de boulevard en konden sers een verdedigingslijn, die bestond uit een kilometerslange tankgracht met daar achter kazematten met een antitankkanon of een mitrailleur. De linie liep feitelijk van de duinen bij Valkenisse tot aan fort Ram- mekens, dus dwars door Walcheren. Het Kanaal door Walcheren en de verkeersweg van Vlissingen naar Middelburg werden Paalhoofdcamouflage op de torpedobunker aan het eind van het Roeiershoofd in Vlissingen. (coll. H. Sakkers) via een railsysteem op het Roeiershoofd naar de bunker gebracht worden. De kaze mat stond aan het einde van het Roeiers hoofd tussen de paalconstructies van deze oude golfbreker. Om het geheel te camou fleren werd aan de zeezijde op de bunker een paalhoofdvermomming aangebracht. Een reconstructie bij Abeele Om de belangrijke vestingplaats Vlissingen in de rug te beschermen bouwden de Duit- ook verdedigd. Opvallend in de linie waren de zogeheten Hockenhindernisse, de be tonnen obstakels die nog altijd aanwezig zijn bij Valkenisse en de Pyramidehoeve langs de Nieuwe Vlissingseweg. Het Landfront Vlissingen, zoals de linie werd genoemd, werd enige jaren geleden aangewezen als rijksmonument. Tijdens de procedure om te komen tot deze aanwij zing werd een zogenoemde Belvedère-stu die uitgevoerd. Deze studie omvatte behal ve de historische aspecten ook aanbeve lingen voor ontwikkelingskansen voor de toekomst. Een van de aanbevelingen uit de nota was het camoufleren als woning van

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2015 | | pagina 16