49 'imi >a££t-fit te in die traditie. In zijn jonge jaren was hij een losbol. Als jong filosoof hing hij het manicheïsme aan (het kwade bestaat naast het goede), eenmaal bekeerd tot het christendom bekende hij zich tot de leer van de erfzonde: het kwaad zit in de mens zelf. Niet minder dan achtentachtig ketterij en werden door hem aangepakt. leidden tot de opkomst van stromingen die de gelofte van armoede daadwerkelijk na leefden. Zo werden de franciscanen, hoe wel aanvankelijk met de nodige achter docht bekeken, door de kerkelijke bureau cratie geaccepteerd. Dat lag anders bij de opkomst van het kathaarse, of zo men wil ketterse geloof, een ingetogen manicheïsti- Vele eeuwen later blijkt het christendom het verval, de onophoudelijke oorlogen en volksverhuizingen van het eerste millenni um te hebben overleefd. Kruistochten wer den georganiseerd omdat de Seltsjoeken, een Turkse stam die Jeruzalem in 1078 bezette, de pelgrims niet met rust lieten. De wreedheden van de kruisvaarders in het oosten ijverden met die van de joden vervolgingen in het westen. Het mislukken van de kruistochten en de morele verdor venheid van de christelijke geestelijkheid 9ry'a 1 VtrfrvL 1Wxex&e+L -• Als reactie op het schrikbewind van Filips II werden na de machtsovername door de geu zen in Vlissingen stropoppen verbrand, voor stellend Slavernij (Filips 11), Inquisitie (de paus) en Bloeddorst, met onder een later aan gebrachte aantekening van Jona Willem te Water, kopergravure, 6 april 1572. (Zeeuws Archief, coll. KZGW, ZI-III 0035) sche stroming die de kerkelijke hiërarchie en sacramenten niet erkende. Paus Inno- centius III bracht de katharen met grof ge-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2014 | | pagina 55