47 Loon-race met hoogaarzen, die hij bij Vee- re liet organiseren. We zien een foto van Miss America in Walcherse dracht. Hij was goed bevriend met president Roosevelt. Toen Van Loon in 1944 overleed stuurde de Amerikaanse president de weduwe een condoleancetelegram. Op weg naar De Coerenblom passeren we Het Roode Kruis, waar de schrijver Dirk Broeder woonde. De Coerenblom was sinds 1915 in bezit van de kunstenaarsfa milie Ten Klooster. Johan ten Klooster was officier bij de KNIL en wijdde zich na zijn ontslag uit militaire dienst aan de schilder kunst. Plasschaert was wel gecharmeerd van zijn werk. Hij memoreerde dat Johans houtsneden op een tentoonstelling in Ame rika veel succes hadden. Maar: "Een be zwaar heb ik er soms tegen: ze lijken meer op teekeningen, dan op hout-sneden." Zoon Philip ten Klooster trad, na een korte carrière als stuurman op de grote vaart, in het artistieke voetspoor van zijn vader. Hij werd beeldhouwer en werkte mee aan het herstel van de Abdij in Middelburg. Het beeld in Vlissingen van Frans Naerebout is van zijn hand. Philip zou in 1969 bij een zeiltocht op het Veerse Meer verdrinken. Lang daarvoor, in 1946, had zijn moeder Veere verruild voor Den Haag. Claire Bo nebakker kocht De Coerenblom van haar. Het huis was toen enige jaren mede be woond geweest door de in 1945 overleden kunstschilder Frits Lensvelt sr., met wie Claire Bonebakker eerder het Dijkhuis bij Oostwatering deelde. Claire leefde een vrolijk en uitbundig leven. Haar adagium, "zonder kleur kan ik niet le ven", mag zowel letterlijk als figuurlijk wor den opgevat. Ze is viermaal getrouwd ge weest. In 1956 vertrok ze vrij plotseling naar vrienden in Mexico om een stalker te ontlopen. Ze schiep er een paradijs, maar overleed uiteindelijk in 1979 eenzaam, ziek en armlastig. De Coerenblom wordt nu door de kunstenaar Mira Peters bewoond. Even verder vinden we De Wolsack waar 'de statige dame' Ina Rahusen in de jaren dertig en later, na de Tweede Wereldoor log, heeft gewoond. Ina Rahusen was een zeer getalenteerde lithograaf die bij veel Veerenaren bekend is geworden door haar tekening van Veere in vogelvlucht. We staan enige tijd stil bij museum De Schotse Huizen. Talloze namen zijn ermee verbonden. In de eerste plaats natuurlijk omdat veel kunstenaars in museum De Schotse Huizen hebben geëxposeerd, maar ook omdat een aantal kunstenaars er logeerde of heeft gewoond. De Ant werpse grand seigneur Walter Vaes was er een graag geziene gast. De schilder Jos But woonde in de jaren vijftig een aantal jaren in De Struys. Albert Ochs, diamantair en kunstliefheb ber, kocht in 1898 De Struys voor 1.200 gulden. Hij vestigde zich er in 1916 perma nent, ontving er samen met zijn dochter Alma vele kunstenaars en organiseerde er dat jaar de eerste zomertentoonstelling. Een traditie was geboren. De geschiedenis van de Schotse huizen begint in 1921. In dat jaar werd Het Lammetje in bruikleen van het Rijk verkregen en als museum in gericht. Sindsdien wordt er van Schotse huizen gesproken. Na de Tweede Wereld oorlog schonk Alma Ochs de Schotse hui zen inclusief de museumcollectie aan de Staat der Nederlanden, overigens onder het uitdrukkelijke beding dat ze museum zouden blijven. We eindigen ten slotte bij het huis De Mut- se, waar Mies Callenfels-Carsten aan het eind van haar leven woonde, van 1956 tot

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2014 | | pagina 53