Joost Bakker tijdens zijn lezing naast het por tret van Marietje van den Bosse van Karei van Veen, 20 november 2013. (foto Ida Dooren- weerd) Dit werfhuis werd als atelier aangehouden. Zijn zoon Willem sr. was een uitstekend aquarellist, kenner van het Walcherse volksleven en had in de PZC een eigen ru briek, 'De Bespiegelaer'. Kleinzoon Willem jr. schopte het tot hoogleraar aan de Rijks academie te Amsterdam. Hij werd, evenals zijn grootvader, bekend als een begaafd paardenschilder. De oude Morel schilderde op zijn stoep de Zeeuwse paarden die de landbouwproducten naar de Kaai brach ten. Buurman Plasschaert moet wel bijna letterlijk over hem gevallen zijn. Dat deed hij zeker figuurlijk, hij schreef over de oude Morel: "Vlot, burgerlijk talent; zeker geen talent vol oorspronkelijkheid." Plasschaert meende dat de oude Morel valse chic na joeg. En: "Zijn kleur dikwijls valsch, vooral wanneer hij in een gewaand moderns ver zeilde." De zoon, Willem sr., deed hij af met: "Niet sterk, maar beschaafd gevoel voor landschap en interieur, als stilleven." We gaan verder, om stil te staan bij De Houttuin. Daar woonde een aantal jaren (vanaf 1928) de beroemde Amerikaanse Nederlander Hendrik Willem van Loon met zijn vrouw Jimmy. Van Loon was een ver dienstelijk illustrator, maar vooral een groot historicus die een breed publiek wist aan te spreken. In Veere zette hij regelmatig de boel op stelten. Hij liet bekende Amerika nen naar Veere komen en stelde het prij zengeld beschikbaar voor de H.W. van

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2014 | | pagina 52