NOORD KINDER Havendorp, dat lag aan de kop van de Bui tenhaven in Vlissingen. Het buurtje be stond uit noodwoningen van na de Tweede Wereldoorlog en had, hoewel het een stuk je Vlissingen was, een geheel eigen karak ter, met een eigen kerk en schooltje. Thans is er op die plek een grindwasserij. Willem begon in 1955 als jong matroosje tion gemeld was om te bunkeren moest ik mensen porren voor het bunkeren van ko len, ook kraanpersoneel en kolentrem- mers. De SHV had toen één eigen sleep boot, de Van Woelderen. Ook die beman ning moest er zijn. Ik had dan een hele lijst met namen. Met een paar dubbeltjes op zak belde ik dan de mensen die telefoon Nr. 12 Noord Hinder zoals ze er thans als mu seumschip hij ligt. Gelukkigsamen met Nr. 10 Texel, behouden voor het nageslacht. Hellevoet- sluis, 19 maart 2009. (foto A.R. Koppejan) op het sleep- en pompbootje Balder van de SHV (Steenkolen Handelsvereniging) in Vlissingen. De SHV had daar een bunker station voor kolen en olie. Na twee jaar werd hij 'vletjongen' op de Loki, waarmee personeel naar en van de bakken en kra nen werd vervoerd. Ook haalde hij doua neambtenaren en loodsen op. Willem: "Als er een boot bij het loodssta- hadden. Degenen die geen telefoon had den moest ik aan huis waarschuwen. Dan fietste ik naar Ritthem, Souburg, Middel burg en Vlissingen. In die jaren werden er nog veel kolen gebunkerd door Franse trawlers onderweg naar IJsland en door Russische en Turkse koopvaardijschepen." Op een gegeven moment werd Willem overgeplaatst naar Rotterdam en ging hij op de binnenvaarttankers van de SHV va ren. Naar het loodswezen Willem stapte rond 1963 over naar het

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 18