een blik op de binnenzijde gunt; hij maakt onderdeel uit van die binnenzijde en maakt de toeschouwer deelgenoot. De gefotogra- feerden hebben de fotograaf in hun kring opgenomen en beschouwen hem als een van hun. Daarbij zijn beide boeken zeer aantrekkelijk geprijsd. Een aanrader voor de koffietafel. Johan Francke Jan Simonse (fotografie) en Rob van Hese (teksten), Middelburg. Fotoimpressie jaren '70 (Vlissingen: Den Boer/De Ruiter 2012), [98] pag.; ill., foto's; ISBN 978-90- 79875-42-9. 9,90. Jan Simonse (fotografie), Ad Tramper en Anton Tanghe (teksten), Vlissingen. Foto impressie jaren '70 (Vlissingen: Den Boer/De Ruiter 2012), [98] pag.; ill., foto's; ISBN 978-90-79875-43-6. 9,90. Schuitvlotten op Walcheren Walcheren kende vanaf het begin van de vijftiende eeuw een waterlopennetwerk waarop met 'schuitvlotten' werd gevaren. De watergangen liepen doorgaans tot te gen de kernen aan en waren meestal van natuurlijke oorsprong, en aanvankelijk ook nog veel bochtiger dan in later tijden toen ze aan de functie werd aangepast. Tot ver in de negentiende eeuw werd het verkeer op de Zeeuwse eilanden over een net van waterlopen met deze schuitvlotten onder houden. De schuitvlotstraten in de verschil lende kernen op het eiland Walcheren her inneren hieraan; of meer precies aan de plaatsen waar die schuitvlotten aanmeer den. Naar aanleiding van de naamgeving van het nieuwe pand van de Stichting Cul tureel Erfgoed Zeeland (SCEZ) aan de Looierssingel, op de hoek met het Armeni- aans Schuitvlot, besloot Aad de Klerk ver der te zoeken naar de oorsprong van het schuitvlot, "de symbolische aanlegplaats voor erfgoed" waar SCEZ nu haar plaats heeft gevonden. Vanaf 2010 was De Klerk namelijk al gestaag bezig het schuitvlotten op Walcheren te onderzoeken. Hij is spe cialist op het gebied van de historiogra fische geografie van het eiland. Hij maakte er een uiterst origineel boekje van. De Klerk beperkt zich in het boekje uiter aard tot Walcheren. Hij putte bij zijn onder zoek, naast talloze standaardwerken over de Zeeuwse geschiedenis van tijdgenoten, vooral uit het Oud archief Waterschap Wal cheren 1511 -1870 dat bij het Zeeuws Ar chief is ondergebracht. De aard van dit ar chief maakt dat informatie schaars en frag mentarisch blijft. Een uitgebreide beschrij ving valt hieruit simpelweg niet te maken door de schaarsheid aan gegevens die het herbergt. Het boekje heeft verder een voorwoord, eindnotenapparaat, illustratie verantwoording en lijst met afkortingen. De volgende onderwerpen worden in afzon derlijke hoofdstukken behandeld: het wa terwegennet, de vaartuigen en de heulen, de schuitvlotten, het systeem als zodanig en een slotbeschouwing. De watergangen vormen op Walcheren de waterwegen; een kronkelachtig gangen stelsel dat zich als een web over het eiland richting Middelburg verspreidt. De water gangen vormen de hoofdaderen of rijkswe gen. Van lagere orde zijn de sprinken (sprienken) en sloten (duiven). De schuitvlotten werden op deze smalle wateren niet altijd gebruikt voor transport, maar wel in de wintertijd en bij veel regen val omdat de wegen dan te slecht begaan baar waren. De Klerk stelt dan ook terecht dat de schuiten gebruikt zullen zijn door

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 54