16 stelde de aanleg van elektriciteit destijds trouwens niet zo veel voor. Men vond een peertje in de mooie kamer, eentje in de achterkamer, eentje in de gang en mis schien nog eentje boven bij de trap naar de zolder allang voldoende. De zaken liepen kennelijk zo goed dat Jo hannes in 1924 een nieuw pand liet bou- Johannes Joosse in het deurgat van zijn eerste fietsenzaak. Molendijk, Nieuw- en Sint Joos- land, zomer 1913. (foto: coll. Autobedrijf Joos se, Vlissingen) wen aan de Postweg. Dat staat er nog steeds, nu met het adres Oude Rijksweg 9 en 11. In 1919 kocht Johannes Joosse een mo torfiets. In 1925 opende hij voor de Bataaf- sche Petroleum Maatschappij (thans Shell) een benzinestation en in 1928 kocht hij voor 550 gulden zijn eerste auto, een ge bruikte T-Ford uit 1925. Hij gebruikte die niet alleen privé, maar ook voor taxiritten. Hij was op Nieuw- en Sint Joosland een van de eersten met een auto, naast de burgemeester, de dokter, de notaris en een rijke boer. Vijf jaar later bezat hij drie Chevrolets, voor taxidiensten en voor ver huur zonder chauffeur. Tot op hoge leeftijd was Johannes in het bezit van een taxivergunning en was hij dé taxichauffeur voor Nieuw- en Sint Joosland en omstreken. Zijn vrouw Leuntje baatte een winkeltje uit in huishoudelijke artike len, elektrische apparaten en radiotoestel len. Dit speelde zich allemaal af vanaf de jaren dertig tot in de jaren vijftig van de vo rige eeuw. Nog meer bezigheden Dat Johannes een veelzijdig man was, blijkt ook uit het volgende. In 1933 werd hij deelgenoot in een loondorsbedrijf. Hij deed dat samen met Jan Markusse en het duur de tot 1956. Toen nam Jan Markusse jr. het bedrijf over. Het bestaat nog steeds, met David de Looff als eigenaar, maar die verleent meer diensten dan het loondorsen alleen. Johannes hield zich verder nog bezig met onroerend goed. Als geldbelegging kocht hij wel eens een pandje dat hij dan ver huurde of doorverkocht. Maar dit deed hij op bescheiden schaal, een echte huisjes melker was hij beslist niet. In 1911 was Johannes als vijftienjarige lid van de muziekvereniging ONDA geworden. Vanwege zijn talloze zakelijke beslomme ringen had hij zich in 1930 genoodzaakt gezien met musiceren te stoppen; hij was toen al negen jaar bestuurslid. Maar in

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 20