16
stelde de aanleg van elektriciteit destijds
trouwens niet zo veel voor. Men vond een
peertje in de mooie kamer, eentje in de
achterkamer, eentje in de gang en mis
schien nog eentje boven bij de trap naar
de zolder allang voldoende.
De zaken liepen kennelijk zo goed dat Jo
hannes in 1924 een nieuw pand liet bou-
Johannes Joosse in het deurgat van zijn eerste
fietsenzaak. Molendijk, Nieuw- en Sint Joos-
land, zomer 1913. (foto: coll. Autobedrijf Joos
se, Vlissingen)
wen aan de Postweg. Dat staat er nog
steeds, nu met het adres Oude Rijksweg 9
en 11.
In 1919 kocht Johannes Joosse een mo
torfiets. In 1925 opende hij voor de Bataaf-
sche Petroleum Maatschappij (thans Shell)
een benzinestation en in 1928 kocht hij
voor 550 gulden zijn eerste auto, een ge
bruikte T-Ford uit 1925. Hij gebruikte die
niet alleen privé, maar ook voor taxiritten.
Hij was op Nieuw- en Sint Joosland een
van de eersten met een auto, naast de
burgemeester, de dokter, de notaris en
een rijke boer. Vijf jaar later bezat hij drie
Chevrolets, voor taxidiensten en voor ver
huur zonder chauffeur.
Tot op hoge leeftijd was Johannes in het
bezit van een taxivergunning en was hij dé
taxichauffeur voor Nieuw- en Sint Joosland
en omstreken. Zijn vrouw Leuntje baatte
een winkeltje uit in huishoudelijke artike
len, elektrische apparaten en radiotoestel
len. Dit speelde zich allemaal af vanaf de
jaren dertig tot in de jaren vijftig van de vo
rige eeuw.
Nog meer bezigheden
Dat Johannes een veelzijdig man was,
blijkt ook uit het volgende. In 1933 werd hij
deelgenoot in een loondorsbedrijf. Hij deed
dat samen met Jan Markusse en het duur
de tot 1956. Toen nam Jan Markusse jr.
het bedrijf over. Het bestaat nog steeds,
met David de Looff als eigenaar, maar die
verleent meer diensten dan het loondorsen
alleen.
Johannes hield zich verder nog bezig met
onroerend goed. Als geldbelegging kocht
hij wel eens een pandje dat hij dan ver
huurde of doorverkocht. Maar dit deed hij
op bescheiden schaal, een echte huisjes
melker was hij beslist niet.
In 1911 was Johannes als vijftienjarige lid
van de muziekvereniging ONDA geworden.
Vanwege zijn talloze zakelijke beslomme
ringen had hij zich in 1930 genoodzaakt
gezien met musiceren te stoppen; hij was
toen al negen jaar bestuurslid. Maar in