Activiteiten 40 3ölr «H f doolhof en pauwen. In de vijvers en grach ten zwommen vissen, eenden en zwanen. Verder was er voor de mannen in het na jaar de jacht. De eigenaar van de buiten plaats De Griffioen in Middelburg beschikte over een theehuisje aan de Domburgse Watergang. Volgens de spreker zal er meer wijn dan thee zijn gedronken. Ook dat was vermaak. Martin van den Broeke had een boeiend verhaal met prachtige illustraties, met be hulp van een PowerPoint-presentatie, van de buitenplaatsen op Walcheren, de tuin van Zeeland. Een van die plaatjes, zo ver telde hij, was een afbeelding van een schilderij uit 1646 van de landschapsschil der Jan van Goyen (1596-1656). Het toont de buitenplaats Arnestein in Middelburg en hangt in een burgemeesterskamer in Londen. Het bestaan van dit schilderij was Van den Broeke tot voor kort nog onbe kend en was voor hem een complete ver rassing. Uit deze vondst blijkt dat de bui tenplaats Arnestein van oudere datum moet zijn dan altijd is aangenomen. Frans van den Driest De Schelde en haar schepen Op 23 januari 2013 houdt Ron van Maanen, werkzaam bij het Gemeentearchief Vlissin- gen, een lezing over de scheepswerf De Schelde. Van Maanen opent met een korte toelichting op de ontstaansgeschiedenis van de werf, waarna hij aan de hand van een aantal schepen als de Java en de Patria het verhaal van de scheepsbouw aldaar vertelt. Hij maakt hierbij dankbaar gebruik van het schitterende fotomateriaal dat bewaard is gebleven. Scheepsbouw was eeuwenlang bijna synoniem met Vlissingen. In 1868 echter, toen de marinewerf gesloten werd, kwam daar een eind aan de grootschalige scheepsbouw. De oprichting in 1875 van wat bekend zou worden als de Koninklijke Maatschappij De Schelde, keerde het tij. De toenemende expansie van de werf had grote gevolgen voor de inrichting van de stad. Gebouwen als het achttiende-eeuwse Arsenaal en later (in 1986) de schitterende patriciërswoning het Van Dishoeckhuis moesten wijken voor bedrijfshallen die op hun beurt ook weer verdwenen. De Vlis- singse bevolking leefde dag en nacht met de werf. Daaraan ontkomen was nauwe lijks mogelijk, daar zorgde de stoomfluit wel voor, vier keer per dag. De komst van de werf was goed voor de werkgelegenheid van opeenvolgende ge neraties. De Schelde bouwde niet alleen voor de Nederlandse markt. Marine- en koopvaardijschepen vonden vanuit Vlis singen een thuishaven over de gehele wereld, zoals in Ghana en de Sovjet-Unie. Vandaag de dag ligt de nadruk op marine schepen. Zo werd recentelijk een schip gebouwd voor Marokko. De naam van de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 42