nomen. De kerk is daarna niet langer te gebruiken en tot 1950 wordt gekerkt in een Duitse 'kinobarak' aan de Duinweg. Het boekje bevat echter ook vele leuke anekdotes, want dat er dan nog sprake is van een zeker standsverschil tussen de gelovigen blijkt uit het gegeven dat men zitplaatsen kon huren. Degenen die deze niet hadden, moesten wachten en zodra het 'rode lampje' vijf minuten voor de dienst ging branden konden deze kerkgan gers snel een zitplaats zoeken, als die er nog was. Pas in 1888 kwam er een orgel. Een regelrechte vernieuwing zo blijkt, want een der conservatief ingestelde ouderlingen vreesde dat de gemeente dan dansend de kerk zou uitgaan. In de loop der tijd kwam een stoet aan pre dikanten voorbij, van wie alle namen nog bekend zijn. Zo was er de zeer strenge Enoch Pottey (1638-1646), die een vurig tegenstander was van lang haar bij man nen, grote pruiken, slepende vrouwenrok ken, duinrijden op zondag, balspel, dansen op bruiloften en theatervoorstellingen. Anderzijds waren er predikanten die nu wellicht een veroordeling tegemoet zouden kunnen zien, zoals Johannes Osdorpius (1696-1699), die tot tweemaal toe werd geschorst omdat hij meisjes en vrouwen lastigviel. De eerste predikant in Zoute- lande was Diederick Pietersz. van Damme, die op 1 oktober 1574 werd bevestigd. Een predikant naar wie de gemeente Veere best een nieuwe straat zou mogen vernoe men is dominee Oosthoek (tot 1948), die het tijdens de Tweede Wereldoorlog waag de een bordje met daarop "Elk ras welkom" voor zijn raam te hangen, als tegenwicht voor de in openbare gelegenheden ver plichte bordjes met "Voor Joden verboden"; hij kwam voor deze daad wonderbaarlijk goed weg met een geldboete. De vier laat ste predikanten vertellen in korte anek dotes over hun intrede en beroeping. Het kerkinterieur is thans aangepast. De kerkbanken zijn verdwenen en de kerk kan daardoor ook voor andere doeleinden wor den gebruikt. De opstelling van de zitplaat sen is thans dusdanig dat men richting de fraaie gebrandschilderde ramen kijkt. Ramen die mij in mijn jeugd al danig meer intrigeerden dan de preek van de kansel zelf. De gebrandschilderde ramen dateren pas uit 1950 en hierop zijn elementen uit Openbaringen en Ezechiël afgebeeld. Zo zien we er de vier evangelisten Matteus (gevleugeld mens), Marcus (leeuw), Lucas (stier) en Johannes (adelaar) in verbeeld. Dit soort iconografische informatie, samen met tal van andere wetenswaardigheden over het kerkgebouw en het interieur - waarvan veel niet eerder werd gepubli ceerd -, maakt dit werkje de moeite van het lezen waard. Johan Francke Nelie Bliek-Louws, Frans van der Heijde en Rogier Koppejan (samenst.), De eeuwen getrotseerd. Onze Catharinakerk blijft in ons midden. Een inspirerende ontmoeting met een eeuwenoud, vertrouwd monument achter de Zouteiandse duinen... (Zoute- lande: Protestantse gemeente te Zoute- lande, 2012) 48 pag.; ill., krt., tek., foto's. 7,50. Wandelnetwerk Zeeland Zin in een wandeling maar niet wéér dat zelfde rondje? Dat hoeft u niet meer te overkomen, want als u op de nieuwe wan- delkaart van Walcheren uw eigen woon plek zoekt ziet u, tien tegen één, bij u in de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 29