nomen. De kerk is daarna niet langer te
gebruiken en tot 1950 wordt gekerkt in een
Duitse 'kinobarak' aan de Duinweg.
Het boekje bevat echter ook vele leuke
anekdotes, want dat er dan nog sprake is
van een zeker standsverschil tussen de
gelovigen blijkt uit het gegeven dat men
zitplaatsen kon huren. Degenen die deze
niet hadden, moesten wachten en zodra
het 'rode lampje' vijf minuten voor de
dienst ging branden konden deze kerkgan
gers snel een zitplaats zoeken, als die er
nog was. Pas in 1888 kwam er een orgel.
Een regelrechte vernieuwing zo blijkt, want
een der conservatief ingestelde ouderlingen
vreesde dat de gemeente dan dansend de
kerk zou uitgaan.
In de loop der tijd kwam een stoet aan pre
dikanten voorbij, van wie alle namen nog
bekend zijn. Zo was er de zeer strenge
Enoch Pottey (1638-1646), die een vurig
tegenstander was van lang haar bij man
nen, grote pruiken, slepende vrouwenrok
ken, duinrijden op zondag, balspel, dansen
op bruiloften en theatervoorstellingen.
Anderzijds waren er predikanten die nu
wellicht een veroordeling tegemoet zouden
kunnen zien, zoals Johannes Osdorpius
(1696-1699), die tot tweemaal toe werd
geschorst omdat hij meisjes en vrouwen
lastigviel. De eerste predikant in Zoute-
lande was Diederick Pietersz. van Damme,
die op 1 oktober 1574 werd bevestigd. Een
predikant naar wie de gemeente Veere
best een nieuwe straat zou mogen vernoe
men is dominee Oosthoek (tot 1948), die
het tijdens de Tweede Wereldoorlog waag
de een bordje met daarop "Elk ras welkom"
voor zijn raam te hangen, als tegenwicht
voor de in openbare gelegenheden ver
plichte bordjes met "Voor Joden verboden";
hij kwam voor deze daad wonderbaarlijk
goed weg met een geldboete. De vier laat
ste predikanten vertellen in korte anek
dotes over hun intrede en beroeping.
Het kerkinterieur is thans aangepast. De
kerkbanken zijn verdwenen en de kerk kan
daardoor ook voor andere doeleinden wor
den gebruikt. De opstelling van de zitplaat
sen is thans dusdanig dat men richting
de fraaie gebrandschilderde ramen kijkt.
Ramen die mij in mijn jeugd al danig meer
intrigeerden dan de preek van de kansel
zelf. De gebrandschilderde ramen dateren
pas uit 1950 en hierop zijn elementen uit
Openbaringen en Ezechiël afgebeeld. Zo
zien we er de vier evangelisten Matteus
(gevleugeld mens), Marcus (leeuw), Lucas
(stier) en Johannes (adelaar) in verbeeld.
Dit soort iconografische informatie, samen
met tal van andere wetenswaardigheden
over het kerkgebouw en het interieur -
waarvan veel niet eerder werd gepubli
ceerd -, maakt dit werkje de moeite van
het lezen waard.
Johan Francke
Nelie Bliek-Louws, Frans van der Heijde
en Rogier Koppejan (samenst.), De eeuwen
getrotseerd. Onze Catharinakerk blijft in
ons midden. Een inspirerende ontmoeting
met een eeuwenoud, vertrouwd monument
achter de Zouteiandse duinen... (Zoute-
lande: Protestantse gemeente te Zoute-
lande, 2012) 48 pag.; ill., krt., tek., foto's.
7,50.
Wandelnetwerk Zeeland
Zin in een wandeling maar niet wéér dat
zelfde rondje? Dat hoeft u niet meer te
overkomen, want als u op de nieuwe wan-
delkaart van Walcheren uw eigen woon
plek zoekt ziet u, tien tegen één, bij u in de