Terugblik 28 Wonen, werken en verkeer op Walcheren anno 2010 Wonen Bundeling van het wonen in de steden en de dragende kernen, en bundeling van be drijventerreinen - en vooral nieuw gebruik van de te herstructureren bedrijventerrei nen - vormden, en vormen eigenlijk nog steeds hoekstenen van het Zeeuw se ruimtelijk beleid; dus ook voor dat van Walcheren. Lukte dat ook? Over geheel Zeeland 2( gezien kan het antwoord op deze vraag ja zijn, gegeven het feit dat er een inbreidingsdoelstelling - het in vullen van de 'gaten' in bebouwd gebied - was van 50 procent. Voor enkele gemeen ten is het voor de toekomst wel opletten geblazen, want de plannen laten lagere in- breidingspercentages zien. Inbreiding is geen doel op zich. Inbreiding is bedacht om het almaar groeiende ruim tebeslag van bijvoorbeeld woningbouw te beperken en daarnaast de leefbaarheid en rentabiliteit van de stads- en dorpskernen te behouden. Bij onbeheerste voortgang van de uitbreiding aan stads- en dorpsrand zou iedere stad en ieder dorp aan de bui tenrand hetzelfde aanzien krijgen. Tien jaar terug werd dit beeld in het artikel van Henk Nijssen geschetst. Hoe is het geworden? Een deel van de dorpssilhouet ten wordt door nieuwbouw bepaald, een deel ook niet. Deels is dat te danken aan beleid, deels aan een vermindering van de vraag naar woningen als gevolg van de economische crisis. De vermindering van de kwantitatieve vraag naar woningen vindt plaats tegen de achtergrond van een sterk afgenomen bevolkingsgroei en op langere termijn een vermindering van het bevolkingsaantal. Thans is er in Zeeland sprake van een woningoverschot in plaats van een tekort. Werken Werkgelegenheid in de industrie is voorna melijk buiten Walcheren in het Sloegebied te vinden. In grote lijnen is hierin niet zoveel veranderd. Wel werden de voor Vlissingen zo belangrijke Ij scheepsnieuwbouw en -reparatie ernstig in hun bestaan bedreigd, maar zij overleefden dankzij een overname. Het Sloegebied is in zijn geheel tot haven- en industriegebied begrensd en ontsloten. Het heeft daardoor een eenduidige en natuurlijk ogende be grenzing die gevormd wordt door een weg. Ruimtelijk is het daardoor een van de best in de omgeving passende zeehavengebie den van Nederland, ondanks het feit dat de stofferende groenzone nog niet tot was dom is gekomen. Deze unieke ruimtelijke kwaliteit kan alleen behouden worden als die natuurlijke fysieke begrenzing tussen platteland en zeehaven strikt wordt ge handhaafd. Een ander soort werkgelegenheid treffen we aan op de lokale industrie- en bedrij venterreinen op Walcheren zelf. Het gaat dan in het algemeen over kleinere bedrij ven, althans daar zijn die lokale terreinen voor bedoeld. Niet altijd blijft het bij kleine re bedrijven. Deels komt dat doordat een al aanwezig bedrijf groot wordt maar nog geen mogelijkheid ziet om zich te verplaat sen. Ook is het gemeentelijke wervings beleid voor bedrijven soms onvoldoende selectief. Niet alleen werving van bedrijven, maar ook de aanleg van bedrijventerreinen is

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2010 | | pagina 30